Sijainti: Pääsivu Matematik Informationstjänst Bedömning av grundfärdigheterna

Bedömning av grundfärdigheterna

Matematiska färdigheter hos barn i förskola och i årskurs 1 och 2 varierar väldigt mycket. Ofta är det svårt att veta när barnets utveckling avviker från den normala utvecklingen. Då man bedömer barnets grundfärdigheter är det bra att både observera och använda olika bedömningsmaterial för identifiering av stödbehov och för vidare uppföljning av lärande och fungerande av stödåtgärder.
Bedömning av grundfärdigheterna
Matematiska färdigheter hos barn i förskola och i årskurs 1 och 2 varierar väldigt mycket. Ofta är det svårt att veta när barnets utveckling avviker från den normala utvecklingen. Då man bedömer barnets grundfärdigheter är det bra att både observera och använda olika bedömningsmaterial för identifiering av stödbehov och för vidare uppföljning av lärande och fungerande av stödåtgärder.
Image Bedömningsprocess
Bedömning av färdigheterna i olika årskurser
Den här delen presenterar medel för bedömning av utvecklingsmässigt viktiga färdigheter från förskolan till årskurs 2 i grundskolan.
Mångskiftande samarbete vid bedömning
Både bedömning av färdigheter och barnets understödning är ofta samarbete mellan många olika aktörer: förutom barnet spelar föräldrar, klass- eller grupplärare, speciallärare i skolan eller i daghemmet, elevvårdsgrupp samt t.ex. psykolog i hälsovårdscentralen eller i familjerådgivningen här en central roll. Detta stödnätverk samt information som samlats med hjälp av bedömning av färdigheter utgör grunden för det, hur stödåtgärder för barnet planeras och förverkligas. Det är också väsentligt att aktörerna är medvetna om deras egna och andras ansvarsområden samt vad som förväntas av var och en.
Kvalitativ bedömning
Kvalitativ bedömning innebär fortlöpande insamling av information om barnets inlärning och utveckling. Med kvalitativ bedömning strävar man till att komplettera den kvantitativa bedömningen, som t.ex. information som erhålls från olika slags test och prov.
Verktyg för bedömning av färdigheter i matematik
Bedömning av matematiska färdigheter är en del av såväl lärarens som skolpsykologens arbete. Det är viktigt att man känner väl verktyget som används vid bedömningen för att få tillförlitlig information. Det är viktigt att förstå vilka ändamål verktyget kan användas till och hur den samlade informationen ska tolkas.
Utredning som görs av psykolog
Stödåtgärder och utredningar som görs i skolan kan i vissa fall kännas otillräckliga, och barnet sänds t.ex. till skolpsykologen eller familjerådgivningen för vidare undersökning. Den utredning som psykologen gör är en mer utförlig helhet än den som görs på skolan och de noterade specialsvårigheterna jämförs i relation till barnets kognitiva prestationsprofil och kunskap om tidigare utveckling. Utredningarna kan även innehålla en bedömning av utvecklingen av barnets känsloliv och personlighet.
sivun alkuun