Oppimisvaikeudet
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Matematiikan perustaitojen hallinta on keskeistä niin arjessa kuin työelämässä selviytymisen kannalta. Matemaattisilla oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan sitä, että opetuksesta ja harjoittelusta huolimatta lapselle on poikkeuksellisen työlästä oppia matematiikan perustaitoja. Hieman yksinkertaistaen voidaan sanoa, että puhutaan oppimisen vaikeuksista tai puutteista taidoissa, jotka koulussa opetetaan ja oletetaan omaksuttavan ensimmäisten kouluvuosien aikana. Näihin taitoihin kuuluvat mm. sujuvan peruslaskutaidon saavuttaminen sekä lukujen paikka-arvon ja 10-järjestelmän ymmärtäminen. Tässä osassa kuvataan matematiikan oppimisvaikeuksia ja tarkastellaan vaikeuden luonnetta eri näkökulmista 4-tasomallin avulla.
Matemaattisten oppimisvaikeuksien määrittely
Matemaattiset oppimisvaikeudet on yksi lapsuuden kehityksellisistä häiriöistä. Matemaattiset oppimisvaikeudet on ymmärrettävä heterogeenisenä ilmiönä ja vaikeudet voivatkin eri yksilöillä näkyä erilaisissa matematiikan osataidoissa. Näin ollen yhtä yhtenäistä ja tarkkarajaista matemaattisten oppimisvaikeuksien määritelmää ei pystytä tekemään. Lähtökohtana on kuitenkin se, että vaikeudet näkyvät jo matematiikan perustaidoissa, eli käytännössä niissä taidoissa, jotka lapsi normaalisti oppii Suomessa ensimmäisen neljän kouluvuoden aikana.