Sijainti: Pääsivu Matematik Informationstjänst Inlärningssvårigheter i matematik

Inlärningssvårigheter i matematik

Att behärska matematiska grundfärdigheter är väsentligt såväl i vardagen som att klara sig i arbetslivet. Inlärningssvårigheter i matematik betyder att trots undervisningen och övningen är det exceptionellt arbetsamt för ett barn att lära sig matematiska grundgärdigheter. Något enkelt kan man konstatera att det är frågan om inlärningssvårigheter eller brister i färdigheter som undervisas i skolan och antas att tillägna under de första skolåren. Till dessa färdigheter hör bl.a. att nå flytande grundfärdigheter i räkning och att förstå positions- och tiobassystemet. I detta avsnitt beskrivs inlärningssvårigheter i matematik och observeras svårighetens natur ur olika synvinklar med hjälp av 4-nivåmodellen.
Inlärningssvårigheter i matematik
Att behärska matematiska grundfärdigheter är väsentligt såväl i vardagen som att klara sig i arbetslivet. Inlärningssvårigheter i matematik betyder att trots undervisningen och övningen är det exceptionellt arbetsamt för ett barn att lära sig matematiska grundgärdigheter. Något enkelt kan man konstatera att det är frågan om inlärningssvårigheter eller brister i färdigheter som undervisas i skolan och antas att tillägna under de första skolåren. Till dessa färdigheter hör bl.a. att nå flytande grundfärdigheter i räkning och att förstå positions- och tiobassystemet. I detta avsnitt beskrivs inlärningssvårigheter i matematik och observeras svårighetens natur ur olika synvinklar med hjälp av 4-nivåmodellen.
Definition av inlärningssvårigheter i matematik
Inlärningssvårigheter i matematik är en av de utvecklingsmässiga störningarna i barndomen. Inlärningssvårigheter i matematik ska förstås som ett heterogent fenomen och svårigheter hos olika individer kan synas i olika matematiska delfärdigheter. Således kan man inte avgöra en enhetlig och exakt definition av inlärningssvårigheter i matematik. Som utgångspunkten är att svårigheterna syns redan i grundfärdigheter i matematik, dvs. i de färdigheter som barnet i Finland vanligen lär sig under de första fyra skolåren.
Image 4-tasomalli
Perspektiv till inlärningssvårigheter i matematik
Matematik är ett läroämne som består av olika slags innehåll. Således är det klart att lära sig matematik förutsätter flera olika fördigheter och som alltid, är människorna olika i sina skilda färdigheter och förmågor. Precis detsamma fenomen kan upptäckas med inlärningssvårigheter i matematik. Olika barn har det svårt i olika matematiska ärenden. Det förekommer inte bara en inlärningssvårighet i matematik utan ett brett spektrum olika slags nivåer i färdigheter och i färdighetsbrister.
Image Figur 1. Baddeleys (1986, 1997, 2000) trekomponentsmodell kompletterad med den episodiska bufferten.
sivun alkuun