Sijainti: Pääsivu Matematik Informationstjänst Utveckling av färdigheterna

Utveckling av färdigheterna

Utveckling av färdigheterna
Färdigheter i matematik börjar utvecklas redan tidigt. I tidig barndom utvecklas färdigheter i antal, klassificering, jämförelse och andra matematiska begrepp som lägger grunden för lärandet av skolmatematik. Barnens matematiska utveckling är individuellt men det har upptäckts att de tidiga färdigheterna hänger ihop med det som barn lär sig senare. Redan i förskoleåldern är barnens färdighetsskillnader betydande och skillnader ökar under skolgången. Det är viktigt att utveckla och stöda barnens matematiska utveckling redan i ett tidigt skede så att redan i början ska alla barn få en bra grund för lärandet med tanke på senare matematikinlärning.
Antalsuppfattning
Räknefärdigheter
Till detta färdighetsområde hör uppräkning av talraden, antalsräkning (som bygger på att räkna upp talraden) samt behärskandet av talsymboler. I allmänhet framskrider barnets utveckling från uppräkning av talraden till att räkna antal och vidare till färdigheter i addition och subtraktion. Denna utveckling påverkas i stor grad av hur mycket barnet har möjlighet att öva dessa färdigheter.
Förståelse för matematiska samband
Aritmetiska grundfärdigheter
Avsnittet aritmetiska grundfärdigheter är indelat i två delar: räkning med ensiffriga tal och och räkning med flersiffriga tal. I det först nämnda beskrivs utvecklingen av den grundläggande räknefärdigheten generellt medan den typiska utvecklingen av färdigheter inom räkneoperationer (addition, subtraktion, multiplikation och division) beskrivs mera specifikt. Det andra området handlar om räkning med flersiffriga tal, som utöver uträkning av delresultat förutsätter kunskap om procedurer och regler. I avsnittet om räkning med flersiffriga tal beskrivs typiska lösningsformer för huvudräkning och för algoritmräkning.
Kunskapsskillnader och olika utvecklingsstigar mellan barnen
Med hjälp av longitudinella (uppföljande) ustudier kan man utreda hur olika färdigheter utvecklas och vilka faktorer som påverkar utvecklingen. Utvecklingen av färdigheter hos elever i förskole- och nybörjarundervisningen har studerats hos barn som utvecklas normalt och hos sådana barn som har inlärningssvårigheter.
Image De centrala matematiska färdighetsområdena för barn i förskoleåldern och i nybörjarundervisningen
sivun alkuun