Sijainti: Pääsivu Matematik Informationstjänst Utveckling av färdigheterna Kunskapsskillnader och olika utvecklingsstigar mellan barnen

Kunskapsskillnader och olika utvecklingsstigar mellan barnen

Med hjälp av longitudinella (uppföljande) ustudier kan man utreda hur olika färdigheter utvecklas och vilka faktorer som påverkar utvecklingen. Utvecklingen av färdigheter hos elever i förskole- och nybörjarundervisningen har studerats hos barn som utvecklas normalt och hos sådana barn som har inlärningssvårigheter.
Kunskapsskillnader och olika utvecklingsstigar mellan barnen
Med hjälp av longitudinella (uppföljande) studier kan man utreda hur olika färdigheter utvecklas och vilka faktorer som påverkar utvecklingen. Utvecklingen av matematiska färdigheter hos elever i förskole- och nybörjarundervisningen har studerats hos barn som utvecklas normalt och hos sådana barn som har inlärningssvårigheter.
Utvecklingen av färdigheter hos vanliga barn
I studier av den matematiska utvecklingen hos vanliga barn har samtliga fyra centrala områden: räknefärdigheter, aritmetiska grundfärdigheter, förståelse för matematiska förhållanden samt antalsuppfattning, varit föremål för granskning. Här följer en sammanfattning av studierna med utgångspunkt i de olika färdighetsområdena.
Färdighetsutvecklingen hos barn med inlärningssvårigheter
Det finns betydligt färre longitudinella studier om färdighetsutvecklingen i matematik hos barn med inlärningssvårigheter än om färdighetsutvecklingen hos vanliga barn. Här presenteras några undersökningar utgående från de aspekter man undersökt.
sivun alkuun