Kunskapsskillnader och olika utvecklingsstigar mellan barnen
Med hjälp av longitudinella (uppföljande) ustudier kan man utreda hur olika färdigheter utvecklas och vilka faktorer som påverkar utvecklingen. Utvecklingen av färdigheter hos elever i förskole- och nybörjarundervisningen har studerats hos barn som utvecklas normalt och hos sådana barn som har inlärningssvårigheter.
- Kunskapsskillnader och olika utvecklingsstigar mellan barnen
- Med hjälp av longitudinella (uppföljande) studier kan man utreda hur olika färdigheter utvecklas och vilka faktorer som påverkar utvecklingen. Utvecklingen av matematiska färdigheter hos elever i förskole- och nybörjarundervisningen har studerats hos barn som utvecklas normalt och hos sådana barn som har inlärningssvårigheter.
- Utvecklingen av färdigheter hos vanliga barn
- I studier av den matematiska utvecklingen hos vanliga barn har samtliga fyra centrala områden: räknefärdigheter, aritmetiska grundfärdigheter, förståelse för matematiska förhållanden samt antalsuppfattning, varit föremål för granskning. Här följer en sammanfattning av studierna med utgångspunkt i de olika färdighetsområdena.
- Färdighetsutvecklingen hos barn med inlärningssvårigheter
- Det finns betydligt färre longitudinella studier om färdighetsutvecklingen i matematik hos barn med inlärningssvårigheter än om färdighetsutvecklingen hos vanliga barn. Här presenteras några undersökningar utgående från de aspekter man undersökt.