Sijainti: Pääsivu Matematik Informationstjänst

Informationstjänst

Publiceras senare på svenska.
Informationstjänst
Informationstjänsten erbjuder både grundläggande information och mera djupgående information om utvecklingen av de matematiska färdigheterna och om inlärningssvårigheter i matematik. Utöver detta erbjuds information om bedömning av färdigheterna samt om stödåtgärder. Informationstjänsten uppdateras kontinuerligt; du kan lämna in dina egna önskemål till webbtjänsten under rubriken ”Keskustelut” eller sända dem till e-postadressen: matikka(@)lists.jyu.fi.
Utveckling av färdigheterna
Bedömning av grundfärdigheterna
Matematiska färdigheter hos barn i förskola och i årskurs 1 och 2 varierar väldigt mycket. Ofta är det svårt att veta när barnets utveckling avviker från den normala utvecklingen. Då man bedömer barnets grundfärdigheter är det bra att både observera och använda olika bedömningsmaterial för identifiering av stödbehov och för vidare uppföljning av lärande och fungerande av stödåtgärder.
Inlärningssvårigheter i matematik
Att behärska matematiska grundfärdigheter är väsentligt såväl i vardagen som att klara sig i arbetslivet. Inlärningssvårigheter i matematik betyder att trots undervisningen och övningen är det exceptionellt arbetsamt för ett barn att lära sig matematiska grundgärdigheter. Något enkelt kan man konstatera att det är frågan om inlärningssvårigheter eller brister i färdigheter som undervisas i skolan och antas att tillägna under de första skolåren. Till dessa färdigheter hör bl.a. att nå flytande grundfärdigheter i räkning och att förstå positions- och tiobassystemet. I detta avsnitt beskrivs inlärningssvårigheter i matematik och observeras svårighetens natur ur olika synvinklar med hjälp av 4-nivåmodellen.
Stöd för lärande
Litteratur
sivun alkuun