Pelaaminen

Mikä idea pelissä on ja kuinka peli etenee?

Pulpetti -näkymä

Painettuasi enteriä pelaajanimen kirjoittamisen jälkeen sinulle avautuu Pulpetti -näkymä. Näet keskellä ruutua Matikkakirjan sekä vasemmlla ylhäällä Tarrakirjan.

Matikkakirja

Matikkakirjan sivulla näkyy pelihahmosi ja pelaajanimesi. Klikkaamalla Matikkakirjaa pääset aloittamaan kentän. Kaikki uudet pelaajat aloittavat ensimmäisestä kentästä.

On tärkeää, että jokaisella pelaajalla on oma ainutkertainen pelaajanimi, jotta tiedot hänen yksilöllisestä edistymisestä tallentuvat oikein.

Tarrakirja

Klikkaamalla tarrakirjaa pääset selaamaan Tarrakirjan sivuja. Tarrojen kerääminen kuvataan myöhemmin tässä osassa.

Poistuminen pulpetti -näkymästä

Pulpetti -näkymän vasemmassa alakulmassa on oven kuva.

Ovesta avautuva valikko

Voit valita "Jatka", jolloin jatkat peliä. Klikkaamalla "Asetukset" sinulta kysytään salasanaasi muuttamaan pelisi asetuksia. Voit määritellä esim. kysyykö peli salasanaa asetusruudussa tai pelataanko peliä näppäimistöllä (perusasetuksena on, että peliä pelataan hiirellä). Asetusten muuttaminen ei ole välttämätöntä. "Poistu" painikkeesta avautuu "Käynnistä peli" -ruutu, jonka vasemmassa alakulmassa on uusi "Poistu" -painike

Pelin idea versiossa 2008

Pelin jokaisessa kentässä kuuluu aina ääniohje, jonka perusteella lapsen tulee valita esitetyistä vaihtoehdoista oikea. Tässä esimerkkikentässä lapsi kuulee lukumäärän 1-5. Pupu kerää porkkanoita laatikkoon ja lapsi kuulee niistä aiheutuvia kopsahduksia ja etsii sen jälkeen vaihtoehdoista kopsahduksia vastaavan määrän porkkanoita.Peruskenttä

 

Huomio!

Ohjeen voi kuunnella uudelleen (niin monta kertaa kuin haluaa) klikkaamalla hiiren oikeanpuoleista painiketta.

MuodostuskenttäMikäli ruudun oikeassa yläkulmassa on Sini -pelikaani, ohje toistuu klikkaamalla Siniä.

 

Eteneminen kentässä

Jokaisen kentän Peliruutu -näkymän alaosassa on vaakasuora palkki. Kentässä edistymistä kuvataan keltaisella "etenemisviivalla", joka pitenee palkissa aina oikean vastauksen jälkeen.

Pelin tasot

Jokainen pelaaja aloittaa pelin ensimmäisestä kentästä ja etenee ennalta asetetussa kenttäjärjestyksessä. Tämä vaatii kuitenkin sen, että lapsi pääsee kentän läpi. Jokaisessa kentässä on asetus, että tehtävistä tulee saada tietty määrä oikein, jotta seuraava kenttä avautuu. Kenttien tarkemmat sisällöt on kuvattu peliohjeiden kohdassa 7. Pelin sisältö. Lapsi saa aina kentän päätyttyä valita itselleen tarran tarrakirjaansa. "Tarran valinta" -ruutu avautuu lapselle automaattisesti kentän päätyttyä.

TarranvalintaruutuTarran valinta -ruutu

"Tarran valinta" -ruudussa Sini -pelikaani ilmoittaa, että "Saat valita näin monesta tarrasta", jolloin tarrakuvat avautuvat ruudulle. Tarrojen alapuolelta löytyvät tiedot siitä, kuinka monta tehtävää lapsi ratkaisi oikein ja kuinka monta meni väärin. Näiden keskeltä löytyy tieto, kuinka monta prosenttia vastauksista meni oikein. Tarrojen avauduttua lapsi klikkaa haluamaansa tarraa ja peli siirtää hänet automaattisesti tarrakirjan sivulle. Lapselle avautuu tarroja sen perusteella, kuinka paljon hän sai oikeita vastauksia.

TarrakirjaTarrakirjauusi

Sini -pelikaanin ääniohje kehottaa lasta asettamaan tarran haluamalleen paikalle. Tarra kulkee hiiren kursorin mukana kunnes lapsi päättää pysähtyä ja klikata hiiren vasenta näppäintä. Tällöin tarra kiinnittyy valittuun kohtaan.

Huomio!

Jos tarra lipsahtaa vahingossa väärään paikkaan, voit irrottaa sen tarrakirjasta painamalla näppäimistöltä välilyöntiä (space) ja hiiren vasenta painiketta samanaikaisesti. Kiinnitä tarra uudelleen.

Alhaalla Tarrakirjan nurkissa on kaksi erinäköistä painiketta. Vasemmalla olevasta yksinkertaisesta nuolenkärjestä pääsee selaamaan tarrakirjan sivuja. Vihreä kahdesta nuolenkärjestä muodostuva painike palauttaa sinut Pulpetti -näkymään. Pääset halutessasi selaamaan Tarrakirjaa aina Pulpetti -näkymästä.

sivun alkuun