Sijainti: Pääsivu Läsning Material Spel-Ett Mer om Spel-Ett Spel-Ett i undervisningen

Spel-Ett i undervisningen

Då spelet har installerats lär sig spelaren snart att spela självständigt. Men det lönar sig att i början instruera spelaren för att han eller hon ska komma igång. Det har också noterats att spelarna ofta motiveras av att ha en vuxen närvarande då de spelar. Det är viktigt att en vuxen uppmuntrar till spelandet och visar intresse för det, vilket kan vara mycket viktigt för spelaren och då förbättra inlärningen.

Spela ofta

Man rekommenderar att spelet spelas flera gånger om veckan, ca 10–15 minuter per gång. Den sammanlagda speltiden under en vecka får gärna övergå en timme. De enskilda spelpassen ska ändå inte vara alltför långa för att spelaren skall orka koncentrera sig och även ha kvar motivation och intresse för att fortsätta nästa gång.

Följ upp spelandet

Handledaren kan följa upp spelarnas resultat via verktygsbackens resultatsida. Här finns info om spelarens resultat i bokstav-ljudmotsvarighetstestet liksom om hur spelaren lärt sig bokstäver och ord under spelets gång.

Spel-Ett i förskolan

Spel-Ett kan användas redan i förskolan för att förebygga eventuella kommande svårigheter i läsinlärningen. Förskolans vårtermin är en lämplig tid för att spela spelet. Då hinner barnet bekanta sig med bokstäverna och deras ljud redan innan han eller hon börjar skolan. Enligt ny forskning spelar bokstavskännedomen vid sidan av den fonologiska medvetenheten och den snabba benämningen en betydande roll för läsutvecklingen.

Spelet kan gärna användas tom. dagligen under korta lekfulla träningspass som en del av förskolans läroplan. För barn med störningar i den språkliga utvecklingen kan spelet också rekommenderas för hemmabruk. Även i förskolan är det viktigt att hitta ett lugnt utrymme där spelaren kan koncentrera sig på spelet och där han eller hon inte störs av omgivningen.

Spel-Ett i nybörjarundervisningen

I nybörjarundervisningen kan Spel-Ett erbjuda en annorlunda och interaktiv inlärningsmiljö som omväxling till den traditionella läsundervisningen. Spel-Ett kan användas med hela klassen eller särskilt med de elever som klass- eller specialläraren upplever har behov av tilläggsstöd i läsinlärningen. Man talar ofta om att ungefär 15–20% av samtliga elever tillhör denna grupp. Om man har tillgång till en dator i klassen kan Spel-Ett användas under lektionerna. Men det är viktigt att se till att spelaren har tillgång till hörlurar och inte störs av händelser i klassrummet.

Då man använder Spel-Ett i klassen kan man tillsammans planera en s.k. Spel-Ett-etikett där för hur spelandet sker. Man kan diskutera hur eleverna gör då de byter spelare, hur man startar spelet, hur hörlurarna ställs in så de passar var och en och om det är okej att andra elever följer med och blandar sig i spelandet. För att hålla reda på spelturerna kan man göra en "klocka" i kartong där alla spelare listas och visaren visar vem som står i speltur.

Exempel på hur Spel-Ett kan användas:

Spela turvis

Eleverna får turvis spela korta pass med Spel-Ett under t.ex. modersmålslektionen. Eleverna lär sig fort systemet för att ta turer och byta spelare. Under en lektion hinner 4–5 spelare spela spelet och därmed hinner alla elever få minst en speltur under veckan om man spelar under modersmålstimmarna. Spelet kan också användas under andra lektioner, alternativt kan man koncentrera sig på att låta barn med svårigheter i läsutvecklingen spela.

Spelläxa

Barn som har tillgång till dator och internet hemma kan få spelläxor. En opublicerad forskning visar att barn som spelat Ekapeli aktivt i slutet av höstterminen ofta lär sig läsa före slutet av det första läsåret. Kring oktober månad har man i klassen hunnit träna bokstäver så länge att eleven utvecklat en medvetenhet om bokstäverna som möjliggör att han eller hon kan spela spelet t.ex. hemma på egen hand. Föräldrarna är också ofta välvilligt inställda till att stöda sitt barn i extra lästräning av detta slag. Läraren kan följa upp spelarens läxor och framsteg via verktygsbacken.

Att spela med klassen

Läraren kan också boka datorklassen 1–2 gånger om veckan och låta hela klassen spela Spel-Ett, medan hon eller han lätt kan följa barnens spelande. 

Spel-Ett som stödform

Spel-Ett kan användas under timmar med delad klass eller i stödundervisningen, liksom även i specialundervisningen. Spelet kan även användas som belöning då en elev gjort klart sina uppgifter och man ännu har tid kvar av lektionen, både inom allmänundervisningen eller som en stödinsats för eleven.

sivun alkuun