Sijainti: Pääsivu Läsning Material Spel-Ett Mer om Spel-Ett Motivation för att spela

Motivation för att spela

Det är mycket viktigt att barnets motivation för att spela upprätthålls och bevaras. Om barnet tröttnar eller blir frustrerat är spelet inte längre effektivt. Därför lönar det sig att hålla spelpassen korta (10–15 min), men spela flera gånger om veckan.

Då spelaren är motiverad att spela orkar han koncentrera sig på ljuden och orden och de fastnar i hans minne. Han orkar också göra nya försök trots eventuella misslyckanden och återvända till spelet om och om igen. Ibland avtar ändå motivationen och barnet kanske upplever att spelet upprepar sig då han stöter på innehåll som är svårt att lära sig.

Tips för att stöda motivationen

I spelutvecklingen har man strävat till att utveckla de motiverande funktionerna i spelet. Efter varje spelfält belönas spelaren med ett urval bilder som han får klistra in i den s.k. bildboken. Många spelare tycker det är roligt att då och då få en utskrift på sidorna i sin bildbok. Då spelaren spelat några spelfält får han dessutom i den första delen av spelet lyssna på rim i Rim och ramsor-boken. I den andra delen av spelet är rimmen ersatta med ett memoryspel. Nya spel öppnas då spelaren spelat igenom några spelfält.

Det lönar sig att minnas att de vuxnas inställning till spelandet även påverkar barnens inställning. Om lärare och föräldrar har en positiv inställning till spelandet och ibland konstaterar hur bra det är att barnet spelar Spel-Ett kan redan detta räcka för att motivera barnet att spela vidare.

Spelandet kan också inkluderas i dagsrutinen. Då lär sig barnet att se till spelandet som en del av sina vanor vid sidan av t.ex. läxläsning och tandborstning.

Om motivationen ändå verkar saknas är det lättaste sättet att ta en paus i spelandet för att återfå motivationen. Under tiden kan man koncentrera sig på att träna läsning med en annan metod.

Utöver belöningarna i själva spelet kan man överväga att införa något annat, litet belöningssystem. Det lönar sig ändå inte att införa systemet genast utan först ifall intresset för att spela börjar avta. Yttre belöningar kan också leda till att barnet endast spelar för att samla dessa och i risken finns att barnet i fortsättningen kan förutsätta liknande belöningar för andra inlärningsspel och skoluppgifter. Belöningen måste inte vara en sak, utan den kan vara något man gör tillsammans, t.ex. matlagning tillsammans då man gör barnets favoriträtt.

Faktorer som kan störa motivationen

Spel-Ett är utvecklat att anpassa sig till barnets färdighetsnivå. Men för en del barn känns spelet alltför svårt och utmanande och upprepade misslyckanden gör dem omotiverade. Om barnet inte verkar komma framåt i spelet kan det löna sig att ta en paus och öva läsning med andra metoder ett tag för att sedan återkomma till spelet. Även alla goda försök är värda att uppmuntras.

En del barn kan ha svårt att koncentrera sig på Spel-Ett. De kanske ständigt blickar åt andra håll, rör sig oroligt eller undersöker saker som finns runt datorn. Det är viktigt att barnet kan koncentrera sig på spelet, eftersom detta förbättrar inlärningen. En vuxens närvaro hjälper ofta barnets koncentration på spelet. För ett mycket oroligt barn kan det vara nödvändigt med en vuxen närvarande som hjälper henne att styra sin uppmärksamhet till spelet.

Även omgivningen kan påverka koncentrationen. Därför är det viktigt att barnet får sitta i en lugn miljö. I skola och förskola är det ofta svårt att hitta en fullständigt lugn miljö, men med hörlurar kan man isolera bort mycket av omgivningens ljud och hjälpa spelaren koncentrera sig på spelet. Försök att hitta lurar som känns bekväma för barnet.

Före man börjar spela lönar det sig också att kontrollera att barnet sitter bekvämt och ser dataskärmen bra. Dessutom bör man kontrollera att barnet kan använda musen.

sivun alkuun