Pelaaminen

Mikä idea pelissä on ja kuinka peli etenee?

Pulpetti -näkymä

Pulpetti_2010

 

Painettuasi enteriä pelaajanimen kirjoittamisen jälkeen sinulle avautuu Pulpetti -näkymä. Näet keskellä ruutua Matikkakirjan sekä vasemmlla ylhäällä Tarrakirjan. Versiossa 2010 ruudun yläosassa on taitoaluevalikko.

Matikkakirja

Matikkakirjan sivulla näkyy pelihahmosi ja pelaajanimesi (esimerkkikuvassa pelaajanimenä on jonnatesti). Klikkaamalla Matikkakirjaa pääset aloittamaan kentän. Kaikki uudet pelaajat aloittavat ensimmäisestä kentästä.

Ensimmäisellä pelikerralla jokaiselle pelaajalle avautuu valittuna olevan taitoalueen käsitekenttä, jossa lapselle kerrotaan, mitä asioita kyseisellä taitoalueella opetellaan. Tämän jälkeen lapselle avautuu aina taitoaluekohtainen arviointiosio. Käsitekentän voi halutessaan avata uudelleen myöhemmilläkin pelikerroilla. Tämä lienee perusteltua sellaisten lasten kohdalla, jotka tarvitsevat vielä harjoitusta matemaattisten peruskäsitteiden ymmärryksessä.

Tämän vuoksi on tärkeää, että jokaisella pelaajalla on oma ainutkertainen pelaajanimi, jotta tiedot hänen yksilöllisestä edistymisestä tallentuvat oikein.

Tarrakirja

Klikkaamalla tarrakirjaa pääset selaamaan Tarrakirjan sivuja. Tarrojen kerääminen kuvataan myöhemmin tässä osassa.

Poistuminen pulpetti -näkymästä

Pulpetti -näkymän vasemmassa alakulmassa on oven kuva.

Ovesta avautuva valikko

Voit valita "Jatka", jolloin jatkat peliä. Klikkaamalla "Asetukset" sinulta kysytään salasanaasi muuttamaan pelisi asetuksia. Voit määritellä esim. kysyykö peli salasanaa asetusruudussa tai pelataanko peliä näppäimistöllä (perusasetuksena on, että peliä pelataan hiirellä). Asetusten muuttaminen ei ole välttämätöntä. "Poistu" painikkeesta avautuu "Käynnistä peli" -ruutu, jonka vasemmassa alakulmassa on uusi "Poistu" -painike

Pelin idea versiossa 2010

Ekapeli-Matikka 2010 on toiminnoiltaan hyvin samankaltainen kuin edellä kuvattu versio 2008. Tasoadaptaation mukaan lapsi valitsee ääniohjeen perusteella yhden, kaksi tai kolme oikeaa vasttausta annettujen vaihtoehtojen joukosta. Myös annettujen vaihtoehtojen määrä lisääntyy tai vastaavasti vähentyy lapsen osaamisen mukaan. Peliin on yritetty rakentaa palautejärjestelmää, joka tukisi lapsen ratkaisua. Peli antaa vaiheittaisia vinkkejä oikean ratkaisun löytymiseen, kun lapsen on etsittävä useampaa oikeaa vastausta. Lisäksi peli pyrkii korostamaan ja vahvistamaan lapselle oikein tehtyä valintaa. Peli esimerkiksi toistaa lapselle lukujonotehtävissä syntyneen lukujonon.

 

TarranvalintaruutuTarran valinta -ruutu

"Tarran valinta" -ruudussa Sini -pelikaani ilmoittaa, että "Saat valita näin monesta tarrasta", jolloin tarrakuvat avautuvat ruudulle. Tarrojen alapuolelta löytyvät tiedot siitä, kuinka monta tehtävää lapsi ratkaisi oikein ja kuinka monta meni väärin. Näiden keskeltä löytyy tieto, kuinka monta prosenttia vastauksista meni oikein. Tarrojen avauduttua lapsi klikkaa haluamaansa tarraa ja peli siirtää hänet automaattisesti tarrakirjan sivulle. Lapselle avautuu tarroja sen perusteella, kuinka paljon hän sai oikeita vastauksia.

TarrakirjaTarrakirjauusi

Sini -pelikaanin ääniohje kehottaa lasta asettamaan tarran haluamalleen paikalle. Tarra kulkee hiiren kursorin mukana kunnes lapsi päättää pysähtyä ja klikata hiiren vasenta näppäintä. Tällöin tarra kiinnittyy valittuun kohtaan.

Huomio!

Jos tarra lipsahtaa vahingossa väärään paikkaan, voit irrottaa sen tarrakirjasta painamalla näppäimistöltä välilyöntiä (space) ja hiiren vasenta painiketta samanaikaisesti. Kiinnitä tarra uudelleen.

 

Alhaalla Tarrakirjan nurkissa on kaksi erinäköistä painiketta. Vasemmalla olevasta yksinkertaisesta nuolenkärjestä pääsee selaamaan tarrakirjan sivuja. Vihreä kahdesta nuolenkärjestä muodostuva painike palauttaa sinut Pulpetti -näkymään. Pääset halutessasi selaamaan Tarrakirjaa aina Pulpetti -näkymästä.

sivun alkuun