Sijainti: Pääsivu Läsning Material Föreskrifterna Gamla Spel-Ett Användarhandbok Spela Spel-Ett

Spela Spel-Ett

Huom: Tämä on tulostusversio jossa kaikki sisältö on samalla sivulla. Sivutettu versio on myös saatavilla.

1. Starta spelet

  • Då spelet installeras skapar det automatiskt en ikon på datorns skrivbord. Starta spelet genom att klicka på den.
  • Då du klickat på Spel-Ett ikonen öppnas ett fönster för inloggning. Skriv in ditt användarnamn och lösenord (samma som på verktygsbacken) och klicka OK.

Observera att användarnamnet och lösenordet är personliga och du är ansvarig för deras användning. Överlämna alltså aldrig ditt användarnamn eller lösenord till någon annan.

Du kan också välja att kryssa i ”kom ihåg användarnamn och lösenord” om du bara använder spelet hemma (eller någon annanstans där ingen annan använder Spel-Ett på samma dator). Om det ändå finns en chans att någon annan vill använda Spel-Ett på samma dator så ska du inte kryssa i rutan. Då du kryssat i rutan frågar inte spelet längre efter användarnamn och lösenord varje gång du startar det, utan loggar automatisk in dig. Detta innebär att vem som helst kan starta spelet från din dator och fortsätta spela dina spelares spel.

Om du inte lyckas logga in, kontrollera först att Caps Lock funktionen är avstängd och att du skrivit rätt användarnamn och lösenord.

Ett bortglömt lösenord kan bytas via inloggningssidan till verktygsbacken. På inloggningssidan finns också en länk hit.

4.1.1 Inloggning

  • Spelets startmeny öppnas nu. Om någon annan är inloggad som användare, välj ”Byt användare” och logga in med ditt eget användarnamn.

 

 

 

  • Klicka ”Starta spelet” för att komma till spelet.

4.1.2 Startmeny

På ”Inställningar” kan du ändra spelets funktioner om spelet verkar trögt. (Har du t.ex. en äldre dator och spelet fungerar trögt kan du välja AWT som grafikaccellerator).

Första gången du startar spelet måste det få kontakt med Internet, därefter fungerar det även utan nätanslutning. Det behöver ändå kontakt till Internet nu och då så att spelloggar kan uppdateras till vår server och data om spelarna lagras.

2. Börja spela

  • Om spelaren registrerats i spelet, men han eller hon har inte ännu spelat finns spelnamnet bakom ”Nya spelare ( )” knappen. Klicka på den och välj en spelfigur åt spelaren.

4.2.1 Ny spelare ()

  • Om spelaren inte ännu registreras klicka först på ”Lägg till spelare” och följ anvisningarna under 3.2 Lägg till spelare.

Det lönar sig för handledaren att först pröva spelet och att spelprogrammet fungerar som det ska med testspelaren. Testspelaren hittar du i samma meny där spelare läggs till och där de nya spelarna finns (Använd testspelaren). Om handledaren vill kan han eller hon också skapa en egen spelare, men märk då gärna denna spelare som testspelare via verktygsbacken (då registreras inte spelinfo för testspelaren).

  • I fortsättningen klickar spelaren på sin spelfigur och skriver sedan sitt spelnamn för att starta spelet.

     4.2.2 Vilken är din egen spelfigur  4.2.3 Skriv ditt spelnamn

Flera spelare kan ha samma spelfigur.

Använd hörlurar åt spelarna eftersom högtalare kan förvränga spelets ljud och eventuellt bakgrundsljud stör spelandet.

3. Spela

4.3.1 PulpetGrundvyn i Spel-Ett är ett bord med böcker. Här kan spelaren välja att gå vidare till spelet. Spelaren kan också se på de bilder han eller hon samlat eller lyssna på rim i Rim och ramsor-boken i första delen av Spel-Ett eller spela memory i andra delen av spelet. 

Avsluta spelet genom att klicka på dörren i vänstra, nedre hörnet av skärmen. Välj sedan åter avsluta.

Grundidén i spelfälten är att spelaren ska klicka på det ljud eller ord han eller hon hör så fort det går. Spelfältens utformning varierar och pelikanen Ada ger spelaren instruktioner om vad som händer.

För att höra det efterfrågade ordet igen kan spelaren trycka på högtalarknappen nere i högra hörnet av skärmen. Det går också att klicka på högra musknappen för att få höra ordet eller ljudet igen.

Belöningar

4.3.2 BildbokenI Bildboken samlar spelaren bilder för varje spelfält han eller hon spelat igenom. Spelet anpassar uppgifterna enligt spelarens kunnande och spelaren har klarat ett spelfält då han eller hon gjort 25 rätta val. Då spelaren samlat tillräckligt många bilder öppnas nya sidor i boken och han eller hon kan bläddra mellan sidorna.

Många spelare vill gärna ha en utskrift av sina sidor (Tryck ctrl + prt scr då bildbokens sida är framme på skärmen och klistra in i t.ex. ett worddokument). Det här kan också vara ett bra sätt att motivera barnet att spela.

 

4.3.3 Rim och ramsorRim och ramsor-boken öppnas då spelaren spelat några spelfält i den första delen av Spel-Ett. Här får spelaren lyssna på rim och ramsor som belöning för spelandet. Då boken fylls med flera ramsor kan spelaren bläddra mellan flera sidor i boken.

 

 

I den andra delen av Spel-Ett belönas spelaren istället för ramsor med memoryspel efter några spelfält. Memoryspelet går ut på att kombinera djurbilder med djurets namn i skrift och innehåller ord och stavningsformer som spelaren lärt sig i tidigare spelfält. Också här kan spelaren bläddra mellan flera memoryspel an efter att flera spel öppnas.

Bilder på de olika spelfälten

4.3.4 Bollspelfält  4.3.5 Trappstegsfält  4.3.6 Grodspelfält

4.3.7 Bilspelfält  4.3.8 Ufospelfält  4.3.9 Tågspelfält

4. Inställningar

4.4.1 InställningarInställningar-menyn hittar du genom att klicka på dörren och texten Avsluta i skärmens vänstra, nedre hörn. Då öppnas en meny mitt på skärmen, välj inställningar.

Handledaren måste ange sitt lösenord för att ändra spelarens inställningar. Inställningarna är alltid spelarvisa och kommer automatiskt att gälla då spelaren loggar in med sitt spelnamn och sin spelfigur.

4.4.2 Inställningarmenyn

I Inställningar-menyn kan man välja:

  • Att låsa bokstavsbollarna i grundspelfältet: Bollarna dyker då upp mitt på skärmen och rör sig inte. Detta kan vara bra om spelaren t.ex. har svårt att fånga bollarna i början av spelet.
  • Använd endast versaler: Alla bokstäver och ord visas med stora bokstäver.
  • Använd tangentbordet istället för musen: Om spelaren har svårt att hantera musen eller man inte har tillgång till en mus kan spelet spelas med tangentbordet istället.
  • Spelinnehåll: Om spelaren redan knäckt läskoden och klarar av att läsa korta ord och lätta ord med två stavelser kan handledaren välja att låta honom eller henne genast börja spela den andra delen av Spel-Ett. Här kan spelaren koncentrera sig på att läsa längre ord, lite oregelbundna ord och dubbelteckningar.

 

Typsnitt kan man välja:

  • Olika typsnitt för bokstäverna och orden som visas i spelet. Till höger ser du exempel på hur text med ett visst typsnitt ser ut. (Med det förinställda typsnittet Century Gothic eller typsnitten Comic Sans MS och Lilly ser t.ex. bokstaven A ut som eleverna ofta lär sig skriva den själva i skolan.)
  • Fet stil för bokstäverna och orden som visas i spelet.

 

Volym kan man anpassa volymen i spelet, eller återgå till förhandsinställningarna.

Avklarade spelfält kan man studera de spelfält spelaren redan kommit igenom och även gå tillbaka till tidigare spelfält för att repetera vid behov.

5. Respons på spelandet

Eftersom Spel-Ett lagrar all information om spelarnas spelframgång kan också spelarnas handledare ta del av en del av denna info via verktygsbacken.

4.5.1 SolfjäderexempelHandledaren kan studera spelresultaten genom att logga in på verktygsbacken och välja Resultat i menyn till vänster. Resultaten kan studeras i såväl tabellformat som i s.k. solfjädermodeller. Instruktioner för hur dessa ska tolkas finns även på Resultat-sidan.

 

4.5.2 Testresultat

 

 

 

 

I början av Spel-Ett får spelaren göra ett test där spelet kartlägger hur spelaren kan bokstäverna och deras ljud. Resultaten från detta test hittar du under rubriken Testresultat i menyn på verktygsbacken. Spelet bygger också upp spelfälten enligt resultaten i detta test.

sivun alkuun