Sijainti: Pääsivu Tiedotteet Uutisarkisto GraphoGame viedään kansainvälisille markkinoille

GraphoGame viedään kansainvälisille markkinoille

Jyväskylä 21.9.2017.

Learning Intelligence Group Oy (LIG) on tehnyt Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki -säätiön kanssa sopimuksen GraphoGame-pelistä. Pelin on tieteellisesti todettu kehittävän lukutaitoa ja auttavan etenkin lapsia, joiden lukemaan oppimisessa on pulmia. LIG on Helsingistä käsin toimiva koulutusteknologialiiketoiminnan kehitysryhmä, joka tukee keinoälyyn perustuvia oppimisratkaisuja tarjoavia yrityksiä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme tehdä läheistä yhteistyötä tutkimusyhteisön kanssa ja saada vuosien tutkimustyön tulokset miljoonien lasten käyttöön”, sanoo LIG:n perustaja ja toimitusjohtaja Vesa Perälä. ”GraphoGame on ainutlaatuinen yhdistelmä tutkimusta ja liiketoimintaa – ja samalla voimme tarjota lapsille ja opettajille hienon, intuitiivisen ja tieteelliseen näyttöön perustuvan oppimiskokemuksen”.

Mobiili- ja pöytälaitteilla toimiva peli opettaa lapsille kirjain- ja kirjainäänneyhdistelmiä hyödyntäen tutkittuja menetelmiä ja mukautuvaa sisältöä. Peli säätää vaikeusastetta pelaajan taitotason mukaan ja antaa samalla opettajalle ja vanhemmille tietoa lapsen oppimisesta. Suomessa peli tunnetaan Ekapelinä.

GraphoGame on tulosta lukihäiriöön ja lukemaan oppimiseen liittyvästä tutkimustyöstä, jota Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki -säätiö ovat tehneet yhteistyössä esimerkiksi Cambridgen, Lundin ja Zürichin yliopistojen kanssa.

”Olemme erittäin innoissamme uudesta yhteistyömahdollisuudesta ja odotamme innolla, että pääsemme yhdessä kamppailemaan lukemisen ongelmia ja lukutaidottomuutta vastaan kaikkialla maailmassa”, sanoo johtava tutkija, professori Ulla Richardson Jyväskylän yliopistosta. Hänen kollegansa, UNESCO-professori Heikki Lyytinen Jyväskylän yliopistosta lisää: ”Tämän uuden kanavan avulla voimme auttaa lapsia kaikkialla maailmassa. Lisäksi se motivoi tutkimustyötä, jotta tukea saadaan laajennettua mahdollisimman moniin uusiin maihin.”

Jyväskylän yliopisto ja sen yhteistyökumppanit jatkavat edelleen tutkimustyötä varhaisen lukutaidon ja lukihäiriöiden parissa. Kaupallista laajenemista varten perustetaan uusi itsenäinen GraphoGame-yritys.

GraphoGame-pelin alkuperäinen suomenkielinen versio, Ekapeli, jää Niilo Mäki -säätiölle ja on jatkossakin kaikkien Suomen lasten saatavilla www.lukimat.fi-palvelun kautta.

sivun alkuun