Sijainti: Pääsivu Sanasto LukiMat sanasto

LukiMat sanasto

Sanasto koostuu LukiMat sivustoilla teksteissä esiintyvistä vieraammista käsitteistä ja niiden määritelmistä. Sanastosta löytyvä käsite näkyy teksteissä korostettuna. Viemällä hiiren korostetun käsitteen päälle, saat käsitteen määritelmän näkyviin. Sanastoa voi käyttää myös tekemällä sanahakuja (koko sana tai sanan osa) tai aakkosittain valitsemalla kaikki tietyllä kirjaimella alkavat käsitteet. Myös Ä-kirjaimella voi hakea sanastosta.

 Parietaali
Päälakeen liittyvä. Parietaalilohko eli päälaenlohko on yksi isojen aivojen neljästä lohkosta.
 Pedagoginen arvio
Ennen tehostetun tuen saamista tulee tehdä pedagoginen arvio lapsen oppimisen tilanteesta. Tehostetun tuen aloittaminen perustuu pedagogiseen arvioon, jonka laativat kirjallisena lapsen opettaja tai opettajat. Pedagogisessa arvioissa kuvataan lapsen kasvu ja oppimisen tilanne kokonaisuutena, lapsen saama yleinen tuki ja arvio sen vaikutuksista, lapsen oppimisvalmiudet sekä erityistarpeet ja arvio siitä, millaisilla tukijärjestelyillä lapsen oppimista tulisi tukea. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa lapsen siirtyminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisessa oppilashuoltotyössä.
 Pedagoginen selvitys
Ennen mahdollista erityisen tuen päätöstä, tulee tehdä pedagoginen selvitys lapsen oppimisen tilanteesta. Pedagogista selvitystä laadittaessa voidaan hyödyntää jo aiemmin tehtyä pedagogista arviointia sekä oppimissuunnitelmaa. Pedagoginen selvitys on dokumentti, joka koostuu aiemman toiminnan selvityksestä sekä sen pohjalta tehtävästä arviosta. Ensinnäkin lapsen opettajat laativat selvityksen oppimisen etenemisestä. Toiseksi moniammatillinen oppilashuoltotyö (esim. oppilashuoltoryhmä) kuvaa lapsen saaman tehostetun tuen toteutusta ja lapsen kehitystä tuen aikana, samoin kuin lapsen kokonaistilannetta yleisemmin. Näiden pohjalta opetuksen järjestäjä tekee arvion erityisen tuen tarpeesta.
sivun alkuun