Sijainti: Pääsivu Sanasto LukiMat sanasto

LukiMat sanasto

Sanasto koostuu LukiMat sivustoilla teksteissä esiintyvistä vieraammista käsitteistä ja niiden määritelmistä. Sanastosta löytyvä käsite näkyy teksteissä korostettuna. Viemällä hiiren korostetun käsitteen päälle, saat käsitteen määritelmän näkyviin. Sanastoa voi käyttää myös tekemällä sanahakuja (koko sana tai sanan osa) tai aakkosittain valitsemalla kaikki tietyllä kirjaimella alkavat käsitteet. Myös Ä-kirjaimella voi hakea sanastosta.

 Taktuaalinen
Tuntoaistimuksia koskeva tai siihen perustuva.
 Tehostettu tuki
Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on pedagogiseeen arvioon perustuen annettava tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaan. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle silloin, kun yleinen tuki ei riitä. Tehostetun tuen aikana voidaan käyttää kaikkia esi- ja perusopetuksen tukimuotoja (mm. tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus), lukuun ottamatta erityisen tuen päätöksen perusteella annettavaa erityisopetusta. Oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä tulee seurata ja arvioida säännöllisesti tehostetun tuen aikana. Tehostetun tuen aloittaminen, järjestäminen ja tarvittaessa oppilaan siirtyminen takaisin yleisen tuen piiriin käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisessa oppilahuoltoryhmässä.
 Temporaali
Ohimoon liittyvä. Temporaalilohko eli ohimolohko on yksi isojen aivojen neljästä lohkosta.
 Trigonometria
Trigonometria on kolmioita ja kulmia käsittelevä matematiikan ala. Siihen kuuluvat olennaisesti trigonometriset funktiot, joista tärkeimmät ovat sini, kosini ja tangentti.Trigonometristen funktioiden, sinilauseen ja kosinilauseen avulla voidaan vastata kaikkiin kolmion sivuja ja kulmia koskeviin kysymyksiin.
 Tukiopetus
Lapsella, joka on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea, on oikeus saada tukiopetusta. Tukiopetusta voidaan antaa tuen kaikilla tasoilla (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki). Tukiopetuksessamahdollistuu yksilöllisesti suunnitellut tehtävät, ajankäyttö ja ohjaus. Tukiopetusta annetaan joko niiden työjärjestyksen mukaisten tuntien aikana, joihin tuen tarve liittyy, tai oppituntien ulkopuolella. Tukiopetusta voidaan antaa samanaikaisopetuksena lapsen opetusryhmässä, pienryhmässä tai yksilöllisesti.
 Turnerin syndrooma
Turnerin oireyhtymällä tarkoitetaan toisen X-kromosomin puutosta, mutaatiota tai puuttumista/mutaatiota osasta soluja (ns. mosaikismi). Oireyhtymää esiintyy vain naisilla, ja se on harvinainen. Syytä Turnerin oireyhtymään ei tunneta, se ei ole perinnöllinen ja sitä esiintyy ympäri maailmaa. Oireyhtymään liittyy etenkin lapsettomuushoitojen tarvetta, pienikokoisuutta ja sydänongelmia. Turnerin oireyhtymä ei ole kehitysvamma. Lieviä oppimisvaikeuksia ja hahmotushäiriöitä voi esiintyä. (Lähde: Verneri-tietopankki kehitysvammaliitto)
 Verbaalinen
Kielellinen
 Visuaalinen
Näköhavaintoa koskeva tai siihen perustuva.
 Visuospatiaalinen
Tilahavaintoja koskeva tai siihen perustuva.
 Williamsin syndrooma
Williamsin oireyhtymä kuuluu kromosomisairauksien ryhmään. Sen perimmäinen syntymekanismi on edelleen tuntematon, vaikka siihen tiedetään liittyvän perintötekijämuutos kromosomin 7 pitkässä haarassa. Williamsin syndrooman diagnoosi perustuu tyypilliseen ulkonäköön ja olemukseen ja se varmistetaan vielä perintötekijämuutoksen toteavalla erikoiskromosomitutkimuksella. Williamsin oireyhtymään liittyvä oppimiskyvyn häiriö vastaa asteeltaan useimmiten lievää tai keskivaikeaa kehitysvammaisuutta. Williamsin oireyhtymään ei liity älyllistä taantumista, vaan kukin oppii ja edistyy kykyjensä mukaan (Lähde:väestöliitto).
 Yksilöllistetty oppimäärä
Jos oppilas ei pysty saavuttamaan annetusta tuesta huolimatta edes oppiaineen ydinsisältöihin liittyviä tavoitteita, voidaan oppiaineen oppimäärä yksilöllistää. Oppimäärää ei voida yksilöllistää ilman erityisen tuen päätöstä. Päätöstä on edeltänyt pedagoginen selvitys, jossa on todettu, että oppilaan ei tukitoimista huolimatta arvioida saavuttavan oppiaineessa yleisen oppimäärän mukaisia tavoitteita. Yksilöllistetyn oppimäärän tavoitteet, keskeiset sisällöt, edistymisen seuranta ja arviointi kuvataan HOJKSissa. Todistukseen oppiaineen kohdalle merkitään tähti (*), joka kertoo yksilöllistetystä oppimäärästä.
 Yleinen tuki
Laadukas opetus sekä mahdollisuus saada ohjausta ja tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin on jokaisen oppilaan oikeus. Yleisen tuen vaiheessa oppimisessa ja koulunkäynnissä ilmeneviin tuen tarpeisiin vastataan mm. opetusta eriyttämällä, joustavilla opetusjärjestelyillä, tukiopetuksella ja osa-aikaisella erityisopetuksella. Tuen tarpeen varhaiseksi havaitsemiseksi lapsen oppimista tulee arvioida jatkuvasti ja aloittaa tuen antaminen riittävän varhain. Näin ehkäistään vaikeuksien syvenemistä ja pitkäaikaisvaikutuksia.
 Yleisopetus
Yleisopetus on kaikille oppilaille tarkoitettua yhteistä perusopetusta.
sivun alkuun