Sijainti: Pääsivu Matematik Informationstjänst Stöd för lärande Förverkligande av stöd för lärande Olika undervisningsgrupper

Olika undervisningsgrupper

Här presenteras olika undervisningsgrupper: allmänundervisning, smågruppsundervisning och individuell undervisning. Olika grupperingar öppnar för olika möjligheter att arrangera stödåtgärder.

Allmänundervisning

Med en grupp i allmänundervisning menas i detta sammanhang en stor undervisningsgrupp, där man undervisar och går framåt enligt allmänna läroplanens mål. I allmänundervisningen betyder stöd i matematik främst god kvalitet på undervisningen och identifiering av elever i behov av stöd. Dessa faktorer lyfts fram i forskningslitteraturen (se t.ex. Bryant, et al., 2008 och La Paro, Pianta, & Stuhlman, 2004) och gäller förstås all undervisning oberoende av undervisningsgrupp. För att hitta elever som är i behov av särskilt stöd kan man i allmänundervisningsgrupper använda sig av screeningstest, som ger information om elevernas färdigheter skiljer sig från den förväntade kunskapsnivån. (Mer om bedömning här)

För att stöda inlärningen hos barn i allmänundervisningen kan man differentiera undervisningen och på det sättet ta i beaktande olika behov. Differentieringen kan handla om förverkligandet av undervisningen (varierande läromedel, fokusera på växelverkan, flexibla grupperingar mm.), eller stoffet. Också kompanjonundervisning där special(barnträdgårds)läraren undervisar tillsammans med (barnträdgårds)läraren gör det möjligt att fokusera undervisningen på basfärdigheterna för dem som behöver mer stöd. Fastän man i allmänundervisningsgruppen huvudsak undervisar barn som följer den allmänna läroplanen finns det ofta med sådana barn som behöver mer stöd än andra i sin inlärning. De barn som får intensifierat stöd i matematik har individuella mål och innehåll vilka framgår i barnets plan för lärande. De följer dock den allmänna läroplanen men kan fokusera mer på årskursens centrala innehåll.  Barn som får särskilt stöd har en individuell undervisningsplan ur vilken det framgår deras mål, innehåll och undervisningsarrangemang. Dessa barn kan förutom den undervisning som de får i allmänundervisningen också få en del av sin undervisning i smågrupp eller som individuell undervisning.

Smågruppsundervisning

Med smågruppsundervisning menas en grupp där det samtidigt studerar 4-10 barn. Gruppen kan höra till allmänundervisningen och då innefattar den elever som får deltidsspecialundervisning (allmänt eller intensifierat stöd) samt barn som får särskilt stöd i ett ämne (IP). Gruppen handledas av en speciallärare. Smågruppsundervisning
inom specialundervisning innefattar barn i behov av särskilt stöd som undervisas av en specialklasslärare. Gruppen är oftast dessa elevers basgrupp.

Sådana barn som har svårigheter att klara av sållande bedömningsuppgifter eller annars har upptäckts svårigheter att lära sig matematik kan erbjudas stöd i allmänundervisningens smågruppundervisning. Som mål är att öva de matematiska färdigheter som bereder svårigheter. De sätten kan vara kortvarig allmänt stöd, intensifierat stöd (enligt plan för lärande) eller särskilt stöd (IP i matematik). Barnet studerar de utsatta matematiklektioner i sin egen undervisningsgrupp som smågruppsundervisning eller så att specialläraren fungerar som kompanjonlärare i barnets undervisningsgrupp.

Smågruppsundervisning inom specialundervisning är ofta barnets ”hemgrupp” där han eller hon i regel studerar. Då har barnet stödbehov inom olika delområde. I smågruppsundervisning får barnet mer stöd av en vuxen i förhållande till allmänundervisning och det är lättare att planera undervisningen utgående från det enskilda barnets behov. Att kontinuerligt följa upp och utvärdera barnets färdigheter är en viktig del av smågruppsundervisningen.

Individuell undervisning

Individuell undervisning erbjuds åt barn som behöver mer individuellt stöd än vad smågruppsundervisning kan erbjuda. Inom individuell undervisning studerar barnet på tumanhand med en vuxen. Barnet får då specifikt stöd som grundar sig på sin plan för lärande eller den individuella planen (IP) och gör det möjligt att följa barnets framsteg i detalj. Denna form av undervisning är oftast tillfällig och målet är att undervisningsmetoder som man finner effektiva kan i fortsättningen användas i smågrupps- eller allmänundervisning.

sivun alkuun