Sijainti: Pääsivu Matematiikka Tietopalvelu Tukitoimet Tietokoneavusteinen harjaannuttaminen Tutkimustietoa Varhaiset matemaattiset taidot Varhaisten matemaattisten taitojen ja metakognition kehittäminen

Varhaisten matemaattisten taitojen ja metakognition kehittäminen

Howard, J. R., Watson, J. A., Brinkley, V. M. & Ingels-Young, G. 1994. Comprehension monitoring, stylistic differences, pre-math knowledge, and transfer: A comprehensive pre-math/spatial development computer-assisted instruction (CAI) and LOGO curriculum designed to test their effects. Journal of Educational Computing Research, Vol 11, No 2, 91-105.
Tutkimustavoite
Tavoitteena oli selvittää, voivatko lapset oppia käyttämään tutkimuksen ohjelmia ja kehittyä niiden avulla taidoissaan alkumittauksesta loppumittaukseen. Lisäksi kiinnostuksen kohteena olivat mahdolliset erot tiedon prosessoinnissa ja strategioiden valinnassa.
Tutkimusasetelma
Alkumittaus - Tulosten perusteella lapset ryhmiin FI (tehtävä riippumaton=etsii useita ratkaisuja, luova ratkaisija) ja FD (tehtävä riippuvainen=yksi strategia, tukeutuu tehtävän antamaan tietoon) sekä Ref. (reflektoiva) ja Imp. (impulsiivinen) ratkaisija - Harjoittelu (kaikki tekevät samaa harjoittelua, joka sisältää sekä tietokonetehtäviä että Logo -harjoittelua - Loppumittaus
Osallistujien määrä
32 (18 poikaa, 14 tyttöä)
Osallistujien ikä
keskimäärin 4v 5kk
Osallistujien kuvaus
sosioekonomiselta taustaltaan keskiluokkaisia
Käytetty ohjelma
Tietokoneavusteinen harjoittelu (TAO): Sticky Bear ABC, Sticky Bear Numbers, Math Rabbit ja Logo -harjoittelu (LOGO)
Ohjelman kuvaus
Sisällöt: laskeminen, koon vertailu, järjestäminen, kardinaalisuus, etäisyys, spatiaaliset suunnat (oikea, vasen, ylhäällä, alhaalla jne.)
Esim. Tietokoneohjelmassa tyypillinen tehtävä oli laskea objekteja ja valita sitä vastaava numerosymboli annetuista vaihtoehdoista. Logo -ohjelmassa  tyypillinen tehtävä oli esim. ohjata kilpikonna sokkeloisen reitin läpi näppäilemällä sopivia komentoja (esim. F=eteenpäin, B=taaksepäin)
Harjoittelun kesto
Aluksi 1 viikko Logo -komentoihin tutustumista + Varsinainen harjoittelu: 3 x 3 viikon kokonaisuutta, jonka aikana 3x15min/viikko harjoittelua. Yhteensä keskimäärin 405 min tehokasta harjoittelua.
Käytetyt mittarit
Alku- ja loppumittaus: Preschool Embedded Figures Test (PEFT), Kansas Reflectivity-Impulsivity Scale for Preschoolers (KRISP), Flavell Comprehension Monitoring Test (Flavell), Test of Early Mathematics Ability (TEMA), Instrumental Competence Scale For Young Children (COMPSCALE) sekä sarja tätä tutkimusta varten tehtyjä tehtäviä (sokkeloita, värin nimeämistä, paikantamista) (ei tarkempaa kuvausta)
Tulokset Alkumittauksessa ei tilastollisesti merkitsevää eroa eri ryhmien välillä sukupuolen tai koehenkilöiden suhteen. Ainoa ero FI- ja FD -ryhmien välillä; FI -ryhmä käytti vähemmän aikaa suoriin kysymyksiin. Ref. -ryhmän lapset vanhempia kuin Imp. -ryhmässä. Lisäksi Ref. matemaattinen kompetenssi sekä suuntien ja värien osaaminen til. merk. parempi kuin Imp. -ryhmässä.
Jakson aikana kaikki lapset oppivat käyttämään tietokonepelejä ja Logo -ohjelmaa.
Ryhmien harjoittelun vertailu:
LOGO -harjoittelu vei til. merk. enemmän aikaa ja harjoitteiden määrä oli til. merk. suurempi LOGO -ryhmässä.
FI ja FD -ryhmät paransivat molemmat kaikissa testeissä. Ryhmät eivät eronneet til. merk. toisistaan. FI -ryhmä ei menestynyt paremmin ongelmanratkaisussa, vaikka niin oletettiin.
Ref. ja Imp. -ryhmät paransivat TEMA- ja Flavellin testeissä. Ongelmanratkaisutaidot eivät kehittyneet näiltä ryhmiltä  odotetulla tavalla. Imp. ryhmässä tehtyjen tehtävien määrä til. merk. suurempi (impulsiivinen ratkaisutapa) kuin Ref. -ryhmässä. Oikeellisuudessa ero Ref. -ryhmän eduksi.
Yleistä: Ongelmanratkaisutaidot sekä metakognitiiviset taidot kehittyivät. Siirtovaikutusta havaittiin kynä-paperi tehtävillä. TAO -harjoittelu vaati vain yksinkertaisia strategioita, kun taas LOGO-ohjelmassa tuli käyttää kehittyneempiä ratkaisukeinoja.
Muuta
Kaikki harjoittelevat samoja asioita. Kontrolliryhmät puuttuvat.

sivun alkuun