Sanallisten ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen erilaisilla menetelmillä
Stellingwerf, B., P. & Van Lieshout, E., C.D.M. 1999. Manipulatives and number sentences in computer aided arithmetic word problem solving. Instructional Science No 27, s.459-476.
Tutkimustavoite |
Tavoitteena oli saada lisätietoa menetelmistä, joista on hyötyä oppimisvaikeutisten sanalliseen ongelmanratkaisuun. |
Tutkimusasetelma | Alkumittaus (jonka perusteella lapset 5 ryhmään satunnaisesti): NUM=täydentävät vain avoimia tai suljettuja yhtälöitä MAN=muodostavat ongelmasta vain konkreettisen mallin tietokoneohjelman työkaluilla COM=täydentävät yhtälöitä JA tekevät konkreettisen mallin ATC=antavat vain vastauksen tyhjään ruutuun CTR=kontrollit eivät harjoitelleet lainkaan tietokoneella - Opastus (yhden session yksilöllinen ohjaus tietokoneohjelmaan) - Harjoittelu - Loppumittaus |
Osallistujien määrä | 122 |
Osallistujien ikä | keskimäärin 11,3 vuotta |
Osallistujien kuvaus | oppimisvaikeutisia, lievästi kehitysvammaisia |
Käytetty ohjelma | Sanallisten ongelmien ratkaiseminen tietokoneella (ei nimeä) |
Ohjelman kuvaus | Aluksi esitettiin muutos- ja yhdistelytehtäviä, myöhemmin myös vertailu- ja tasaamistehtäviä, joissa kaikissa ratkaisuun pääsi yhteen- tai vähennyslaskulla. |
Harjoittelun kesto | 12 sessiota, max.30min. / sessio |
Käytetyt mittarit |
Alkumittaus: Sanalliset ongelmat (38 tehtävää), Laskulausekkeiden täydentäminen (48 tehtävää), Raven SPM (ei-kielellinen älykkyys, 60 tehtävää), Dutch (standardoitu teknisen lukutaidon testi, 3 korttia 150, 150 ja 120 sanaa: 1 minuutti aikaa lukea sanoja ääneen / kortti) Loppumittaus: 1) (interventioryhmille) 19 sanallista ongelmatehtävää tietokoneella (vastaus lausekkeena tai lukuna) 2) (interventioryhmille) 19 sanallista tehtävää (ohjelman tarjoamien apuvälineiden käyttö mahdollista) 3) (kaikille) 19 sanallista tehtävää (kynä-paperi -testinä luokkatilassa) |
Tulokset |
NUM-ryhmä hyötyi tilastollisesti merkitsevästi enemmän kuin muut. Hyvät oppilaat hyötyivät NUM ja COM -ryhmissä enemmän kuin ATC ja MAN -ryhmissä ja NUM enemmän kuin COM. Kaikki tietokoneella harjoitelleet ryhmät yhdistettynä til. merk. enemmän parannusta kuin kontrolleilla (KTR). Tarkennettuna NUM ja COM yhdessä til. merk. parempia kuin KTR. MAN ja ATC yhdessä eivät eroa kontrolleista. Yleinen johtopäätös, että pelkkä vastaus on helpompi antaa kuin koko lauseke. |
Muuta |