Sijainti: Pääsivu Matematiikka Vanhemmalle Oppimisen tukeminen Oppimisen tukeminen kotona

Oppimisen tukeminen kotona

Vinkkejä erilaisista toiminnoista, peleistä ja leikeistä, joilla voi tukea lapsen matemaattisia taitoja kotona.

Arjen askareet

Kodin arki sisältää äärettömän määrän erilaisia tilanteita, joissa voi lapsen kanssa pohtia ja tutkia lukumääriä ja numeroita. Kaikkia niitä arjen tilanteita, joissa esiintyy lukuja ja määriä, voi huomaamatta käyttää apuna matemaattisten taitojen tukemisessa. Esimerkiksi ajan mittaaminen on hyvin monimutkainen kulttuurinen keksintö: kellossa on käytössä 12 ja 24 -kierrot ja 60:een jaetut tunnit, kalenterissa erimittaiset kuukaudet ja seitsemän päivän viikko. Vaikka nämä tuntuvat usein aikuisesta itsestäänselvyyksiltä, lapselle ajan mittaamisen hahmottaminen ei välttämättä ole helppoa.

Huomion kiinnittäminen määriin ja lukuihin

Aikuisten on hyvä huomioida, miten lapsi pohtii erilaisia määriin liittyviä asioita, ja pyrkiä kysymysten ja huomioiden avulla kohdistamaan lapsen huomio määriin ja lukuihin.

Hyvä arjen tilanne pohtia lukumääriä on esimerkiksi pöydän kattaminen. Siinä lapsen huomio kiinnitetään siihen, kuinka monta ihmistä syö, siis kuinka monelle aterimet katetaan. Laskutaidossaan vasta alkuvaiheessa oleva lapsi turvautuu herkästi yksi-yhteen vastaavuuteen lukumäärän käyttämisen sijasta. Lapsi siis miettii, "Äidille haarukka, isälle haarukka, minulle haarukka ja Tiinalle haarukka", sen sijaan, että laskisi, "Äiti, isä, Tiina ja minä - neljä, siis neljä haarukkaa." Tässä aikuinen voi tulla tueksi, ja ohjata lasta miettimään: "Montakos meitä on yhteensä?", "Kuinka monta haarukkaa siis tarvitaan? Jos haarukoita oli neljä, niin kuinka monta veistä tarvitaan?" Lasta ohjataan käyttämään laskemista ja lukumääriä. Hänen huomionsa kiinnitetään ensin lukumäärään ja sen jälkeen lukumäärän käyttämiseen toiminnassa.

Kalenteri

Näkyvällä paikalla olevaan kalenteriin merkitään perheenjäsenten tapahtumat.  Lapsen kanssa katsellaan yhdessä, milloin mitäkin tapahtuu. Keskeisiä käsitteitä ovat eilen, huomenna, ylihuomenna, "kolmen päivän päästä", "kaksi yötä", "ensi viikolla" jne.

Jääkaapin ovessa olevaan yksittäiseen viikko- tai kuukausikalenterisivuun voi jääkaappimagneetilla merkitä kyseisen päivän. Viikko- tai kuukausikalenterin voi myös tehdä itse lapsen kanssa. Tämän palvelun Materiaalit-osastossa löytyy malliksi tulostettavat kuukausi- ja viikkokalenteripohjat.

Kello

Kotona on hyvä olla iso seinäkello, jossa on tunnit selkeästi numeroin merkittynä. Tilanteet, joissa jotain tapahtuu tiettyyn aikaan (esim. tv-ohjelmien alkaminen, jonnekin lähteminen) on hyvä katsoa yhdessä kellosta. Ensin kannattaa opetella vain tasatunnit, sitten puolet tunnit ja lopuksi minuutit. Keskeisiä käsitteitä tunti, puoli tuntia, minuutti, iso viisari, pikku viisari, tasan, yli, alle, puoli (tuntia vaille) kuusi, vartti. Vaikka kello käy koko ajan, ei opettelussa kannata pitää kiirettä.

Kelloa voi myös harjoitella piirrettyjen mallikellojen avulla. Tämän palvelun Materiaalit-osastossa löytyy malliksi erilaisia tulostettavia kellonkuvia.

Pisteitä kotitöistä

Lapsi voi saada arkiaskareiden (esim. pöydän kattaus, roskien vienti, sängyn petaus, siivoaminen, tiskikoneen tyhjennys) omaehtoisesta toimittamisesta pisteitä. Lapsi merkitsee pisteet esimerkiksi seinälle tai oveen kiinnitettyyn taulukkoon. Voidaan sopia, että kun tietty määrä pisteitä (esim. 5, 10 tai 20) on kerättynä, niin tehdään jotain mukavaa yhdessä.

Pelit ja leikit

Erittäin monet pelit ja leikit sisältävät mahdollisuuksia harjoitella peruslaskutaitoja. Tässä muutamia vinkkejä erilaisista peleistä.

Lautapelit

Useimmissa lautapeleissä heitetään noppaa ja samalla opetellaan laskemaan pisteluku ja luettelemaan lukuja 1–6. Nämä ovat erittäin hyvää toistoharjoitusta esikouluikäiselle ja ekaluokkalaiselle lapselle. Yhteenlaskun harjoittelua peleissä voidaan lisätä käyttämällä kahta tai useampaa noppaa.

Klassisen Afrikan tähden bonuksena on raha, jota tarvitaan ostoihin ja matkustamiseen. Pienempienkin lasten kanssa voi peliä pelata, joko ilman rahaa tai sitten yksinkertaistamalla hinnastoa. Afrikan tähteen kyllästyneille löytyy samansisältöinen Inkan aarre, jossa oppii vähän Etelä-Amerikan maantiedettäkin.

Korttipelit

Korttipelien kirjo on valtava, eikä tässä ole mielekästä ryhtyä kirjaamaan eri pelien sääntöjä. Yksinkertaistenkin korttipelien ilo ja hyöty on siinä, että ne ohjaavat lasta kiinnittämään huomiota numeroihin ja opettelemaan niiden tuntemista. Monimutkaisemmissa peleissä pääsee myös harjoittelemaan laskutaitoja.

Osoitteesta www.korttipelit.net löytyy hyvä kokoelma suomenkielisiä ohjeita erilaisiin korttipeleihin.

Monista peleistä löytyy nykyään myös internetistä java- ja flash-appletteina toimivia tietokonepeliversioita, joita löytää helposti internetin hakukoneilla. Osassa niissä on kuitenkin pulmana se, että ne tuppaavat tekemään laskutoimitukset pelaajan puolesta, mikä ei tässä yhteydessä ole tarkoitus alkuunkaan.


Yksinkertaisia lapsille sopivia pelejä:

•    Musta-maija (ohje)
•    Läpsy (ohje)
•    Paskahousu (ohje)
•    Aasi (ohje)
•    Sika (ohje)

Yhteenlaskuharjoittelupelit

•    Kasino (ohje)
•    Tablanette (ohje)

Lasten suosimassa Uno-korttipelissä on omat pelikortit. Peliohjeet löytyvät Wikipediasta. (ohje)

Domino

Domino on klassinen peli, jossa pelilaattoja asetetaan peräkkäin siten, että vastakkain asetetut lukumäärät ovat samat.

Dominopalikoita peräkkäin: kädessä olevan kortin (6-4) saa laittaa, koska siinä on sama numero (4) kuin edellisessä (4-5).

(kuvalähde: wikipedia)

Domino-nappuloista on olemassa erilaisia variaatioita 1-6 pisteen versioista 0-9 pisteen pelilaattoihin.

Yhteenlaskuversio: sen sijaan, että yhdistetään saman pistemäärän päät toisiinsa, yhdistettävän täytyy olla yhden suurempi kuin pistemäärä, johon laatta yhdistetään. Suurimpaan lukumäärään voidaan kuitenkin liittää pienin lukumäärä.
Dominopelin perusohjeet löytyvät wikipediasta.

Yatzy

Yatzy (Jatsi) on viidellä nopalla pelattava suunnittelutaitoja vaativa peli, jossa tuurillakin on iso merkitys onnistumiselle. Pisteiden laskussa pienemmät lapset tarvitsevat isomman opastusta.

Ohjeet löytyvät wikipediasta.

Leikit ja leikkikalut

Usein ajatellaan, että jotkin leikkikalut ovat parempia kuin toiset. Esimerkiksi legoja pidetään "kehittävinä" leluina. Mikään lelu itsessään ei kuitenkaan ole "kehittävä" tai vähemmän kehittävä. Olennaista on, miten leluilla leikitään: onko leikki sellaista, että siinä lapsi tulee kiinnittäneeksi huomiota määriin ja käyttääkö hän huomioimiansa lukumääriä omassa toiminnassaan.

Matkalla

Yhteiset pidemmät automatkat ovat hetkiä, jolloin on aikaa leikitellä lasten kanssa yhdessä peleillä ja leikeillä, joissa peruslaskutaitoja voi harjoittaa lähes huomaamatta.

Nähtyjä numeroita

Yksinkertaisimmissa laskemispeleissä lasketaan erilaisia matkan varrella nähtäviä asioita tai vastaantulevia autoja, moottori- tai polkupyöriä tai ihmisiä. Jokainen pelaaja valitsee oman värinsä, ja aina kun tietyn värinen auto tulee vastaan, saa pelaaja pisteen. Erän voittaa se pelaaja, jolla on ensimmäisenä koossa sovittu pistemäärä (esimerkiksi 10 tai 20) tai jolla on eniten pisteitä siihen mennessä kun päästään perille. Tilanteen mukaan erän voittajalle sovitaan jokin palkinto.

Tällaisista peleistä voi rakentaa erilaisia variaatioita. Jokainen pelaaja voi esimerkiksi valita itselleen numeron, ja pelaaja saa pisteen aina, kun havaitsee ympäristössä valitsemansa numeron. Voidaan sopia, että pisteen saa missä tahansa näkyvästä numerosta, tai että numeron pitää olla esimerkiksi vastaantulevan auton rekisterikilvessä viimeisenä. Säännöt sovitaan pelin alussa.

Autojen rekisterinumeroita voi käyttää myös yhteenlaskupelissä. Jos pelissä on kaksi pelaajaa, niin toinen pelaajista ottaa isot ja toinen pienet summat (pienet 1-9, isot 10-18). Pelaaja saa pisteen, kun vastaantulevan auton rekisterinumeron kahden viimeisen numeron yhteenlaskun tulos on joko pieni tai iso. Samaa peliä voi pelata parillisilla ja parittomilla vastauksilla. Jos pelaajia on kolme, jaetaan summat kolmeen ryhmään (1-6, 7-12, 13-18) ja neljällä pelaajalla neljään ryhmään (2-5, 6-9, 10-13, 14-17), jne.

Kuultuja numeroita

Jos matkaa tehdään radio-ohjelmia tai yhteistä musiikkia kuunnelleen, voidaan sen ympärille rakentaa ajankuluksi yhteinen peli. Kun ohjelmassa tai laulussa mainitaan jokin luku tai lukumäärä, se joka ehtii ensimmäisenä toistamaan kuullun luvun, saa pisteen. Voittoon tarvittava pistemäärä kannattaa sopia ennen pelin alkua.

Tietokonepelit

LukiMat -sivustolta voi ilmaiseksi ladata kotikäyttöön tietokonepelejä, joilla lapsi voi harjoitella matematiikkaa. Pelaamista varten tarvitaan hiiri ja mielellään myös kuulokkeet. Pelit on tarkoitettu erityisesti niille lapsille, joille matematiikan oppiminen on tavanomaista hitaampaa ja haasteellisempaa.

LukiMat -palvelustamme löytyy kaksi esi- ja alkuopetusikäisille lapsille soveltuvaa tietokonepeliä. Molempiin peleihin löytyy tarkat peliohjeet ja kuvaukset, kuinka pelit voi ladata käyttöön. Pelit ovat ilmaisia! Pelejä voidaan pelata kotona, esikoulussa tai koulussa. Jos pelejä suunnitellaan pelattavan sekä kotona, että koulussa, kannattaa siitä keskustella myös lapsen opettajan kanssa.

On tärkeää, että pelaaminen perustuu lapsen omaan haluun harjoitella. Mikäli pelaaminen ei ole mieluisaa, taitoja tulee harjoitella muilla keinoin.

Numerorata

Numerorata on lukumääräisyyden ymmärräystä harjoittava peli. Lisäksi pelissä harjoitellaan lukujonotaitoja, lukumäärien ja numerosymboleiden vastaavuutta sekä yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 1-10.

Numerorataan määritellään aloitustaso, josta peli lähtee liikkeelle.  Aloitustason määrittämisen jälkeen peli mukautuu lapsen vastausten perusteella joko helpompaan tai vaikeampaan suuntaan.

Lisätietoa Numerorata-pelistä löydät täältä.

Ekapeli-Matikka

Ekapeli-Matikassa harjoitellaan matemaattisia käsitteitä, lukusanojen tunnistamista, vertailua, järjestämistä, lukusanan, -määrän ja numerosymbolin vastaavuutta sekä lukujono- ja yhteenlaskutaitoja lukualueella 0-10.

Lisätietoa Ekapeli-Matikasta löydät täältä.

sivun alkuun