Sijainti: Pääsivu Lukeminen Vanhemmalle Vinkkilaatikoita aikuiselle

Vinkkilaatikoita aikuiselle

Hyödyllisiä vihjeitä lapsen opettelun tueksi kodin arjessa.

Lukemaan opetteleva lapsi tarvitsee

  • lähelleen myönteisesti asennoituvan ja kärsivällisen aikuisen tukemaan harjoittelua.
  • rauhallisen ympäristön, jossa ei ole ylimääräisiä virikkeitä (TV ja tietokone kiinni ja muut häiriötekijät pois).
  • kannustusta ja kiitosta oikean suuntaisesta yrityksestä. Luku- ja kirjoitusvirheisiin ei kannata kiinnittää huomiota.
  • lukuharjoitteluun paljon aikaa ja harjoituksen toistamista yhä uudestaan.
  • lyhyitä usein toistuvia harjoittelujaksoja, jolloin motivaatio säilyy ja tulokset ovat parempia.
  • lepoa, aikaa, leikkiä - muutakin tekemistä kuin lukeminen.

 

Hyödynnä arjen tilanteet

  • Jätä lapselle viestejä luettavaksi (viestissä voi olla tehtävä ja palkkio, esim. "Vie roskapussi, saat ottaa keksin").
  • Kiinnitä esineisiin sanalappuja esim. pöytä, tuoli, taulu jne.
  • Hanki kirjainmagneetteja jääkaapin oveen (anna lapselle salapoliisitehtävä: "Jääkaapin ovessa lukee, mitä on jälkiruokana" tai pyydä lasta itse kirjoittamaan viesti).
  • Pyydä lasta kirjoittamaan kauppalista ja lukemaan kaupassa, mitä ostetaan.
  • Herätä lapsen mielenkiinto lukemiseen kotona ja kodin ulkopuolella; lukekaa lehtiotsikoita, tienviittoja, mainoksia, kauppatavaroita ym. Tuttuja sanoja on palkitsevaa lukea.

 

Aikuisen avulla eteenpäin

  • Lue lapselle päivittäin iltasatu tai jotakin yhteistä kiinnostavaa kirjaa. Lukemisen tulee olla mieluista myös aikuiselle. Asenne ja motivaatio tarttuvat.
  • Innosta lasta lukemisesta saatavilla pikku palkkioilla (esim. lukukerrasta tarra ja tietyn tarramäärän jälkeen elokuvan katselu)
  • Lue lapselle tv:n tekstejä – niihin tarvitaan sujuvaa lukutaitoa.
  • Kun lapsi jo lukee, pyydä häntä lukemaan pieniä tekstejä tai satuja sisarukselle tai vanhemmalle.
  • Sanaleikit kehittävät lapsen sanavarastoa. Muun muassa ”Laiva on lastattu” -leikissä keksitään vuorotellen vaikkapa eläimien tai kulkuvälineiden nimiä.
  • Keskustele lapsen kanssa kaikenlaisista asioista – sanavarasto ja ymmärrys karttuvat.
  • Pyydä lapsen opettajalta lisää vinkkejä ja apua.
  • Edistyminen on yksilöllistä — säilytä maltti ja toivo!

 

Lähteet

Mäki, H. (2000). Ruma ankanpoikanenko? Tietoa oppimisvaikeuksista vanhemmille. Oppimistutkimuksen keskus, Turun yliopisto.

 

kuuluu seuraaviin kategorioihin:
sivun alkuun