Sijainti: Pääsivu Lukeminen Materiaalit Ekapeli Vanhat pelit Ekapeli-Eskari Käyttäjäkyselyn tuloksia

Käyttäjäkyselyn tuloksia

EKAPELI-ESKARIN KÄYTTÄJÄKYSELYN TULOKSIA 2008

Ekapeli-Eskari julkaistiin marraskuussa 2007. Pelissä harjoitellaan kirjainten yhdistämistä niitä vastaaviin äänteisiin ja se on suunnattu yli 6-vuotiaille esiopetuksessa oleville lapsille. Toukokuussa 2008 kyselimme käyttäjien mielipidettä uudesta pelistä ja sen sopivuudesta pelaajien tarpeisiin. Kysely lähetettiin 1770 käyttäjälle, joilla on oikeus Ekapeli-Eskarin lataamiseen. Kyselyyn vastasi 768 käyttäjää ja vastausprosentti oli 43. Vastanneista enemmistö oli pelaamista ohjanneita vanhempia (taulukko 1).

TAULUKKO 1. Kyselyyn vastanneiden käyttäjien rooli

Vastaajan rooli

n %

vanhempi

516 67

erityisopettaja

107 14

lastentarhanopettaja

61 8
opettaja 33 4
puheterapeutti 22 3
muu 20 3
psykologi 4 0
tieto puuttuu 5 1
yhteensä 768 100

Pelaajat ja pelaaminen

Suurin osa (72%) ohjaajista oli käyttänyt peliä yhden lapsen kanssa. Suurin osa pelaajista oli 6- tai 7-vuotiaita. Suosituin yksittäinen syy Ekapeli-Eskarin valitsemiseksi lapsen harjoitusmuodoksi oli, että ammattilainen oli suositellut peliä lapselle.

Yleisimmin peliä oli pelattu 15-20 minuuttia kerrallaan. Noin kolmasosa (37%) vastaajista kertoi rajoittavansa ajallisesti pelaamista, kun taas hieman alle kolmasosa (28%) kertoi rajoittavansa pelaamisaikaa silloin, kun lapsi itse haluaa pelata. Suurin osa lapsista (43%) on pelannut peliä itsenäisesti ohjaajan ollessa samassa huoneessa. 18 % vastaajista taas oli tukenut ja seurannut lapsen pelaamista ja 31 % ohjaajista vain seurannut vierestä pelaamisen etenemistä.

Pelaamisen mielekkyys

41 % pelaajista pelaa peliä aina mielellään ja puolet lapsista (49%) pelaa peliä usein mielellään. Loput 10 % pelaajista pelaa peliä vain harvoin mielellään. Pelaamisesta kieltäytymisen suosituimpia syitä olivat, että peli oli pelaajalle liian helppo (20%), muut tekemiset häiritsivät keskittymistä (17%) tai koska vireystila tai motivaatio ei ollut kohdallaan (16%). Ohjaaja oli kannustanut lapsia pelaamaan lähinnä kehumalla ja kannustamalla (44%) (kuvio 1). Lisäksi 14 % vastanneista oli sitä mieltä, että pelaaminen itsessään on jo riittävän kannustavaa. Pelin omat palkinnot oli koettu riittäväksi kannustimeksi 10 %:n kohdalla. Pelin hyödyistä kertomista ja pelin ulkopuolisia palkkioita oli myös käytetty kannustamiseen.

6pelaamiseen kannustaminen
6pelaamiseen kannustaminen

KUVIO 1. Miten ohjaaja on kannustanut pelaajaa pelaamaan

Hyviä ja huonoja puolia pelissä

Vain noin puolet vastaajista oli vastannut kysymykseen siitä, mikä pelaajien mielestä oli ikävintä Ekapelissä. Vastanneista kolmasosa oli vastannut, ettei mikään ole tylsää tai ikävää. Yksittäisistä pelin tehtävistä pelin alussa ja silloin tällöin pelikenttien välissä oleva kirjain-äännetesti oli koettu tylsimmäksi tehtäväksi (18%). Pelin palkkioista eli tarrakirjasta ja tarinoista oli pidetty paljon. 76 % vastanneista oli pitänyt niitä mukavina, motivoivina ja palkitsevina. 6 % taas oli pitänyt tarroja kivoina, mutta tarinoita tylsinä. Pääasiassa tarinat kuitenkin kiinnostivat lapsia, sillä 85 % vastanneista oli pitänyt niitä kiinnostavina ja vain 9 % ei pitänyt niitä kiinnostavina. Myös tarrat oli koettu mieluisiksi, sillä 89 % oli vastannut, ettei pelaaja ollut kyllästynyt niiden keräämiseen.

Ekapeliä pelasi kyselyhetkellä noin 75% pelaajista. Lopettaneista pelaajista enemmistö (31%) oli lopettanut pelaamisen, koska oli pelannut pelin jo läpi. Muina yleisinä lopettamisen syinä oli vastattu mm. se, että peli oli lapselle liian helppo (24%) tai se ei ollut lapsesta tarpeeksi kiinnostava (14%). Suurin osa vastaajista (82%) piti Ekapeli-Eskarissa harjoiteltavia sisältöjä 6-vuotiaalle kirjaimet heikosti tuntevalle pelaajalle sopivana. 60 % vastaajista piti opeteltavien asioiden etenemistahtia sopivana ja 37 % taas puolestaan epäsopivana. Yleisimpänä kielteisenä puolena oli pelin liian hidas eteneminen (39%), haasteettomuus/hitaus (16%) tai vaihtelun vähäisyys (14%). Peli ei vastaajien mukaan sovi lapselle, joka kärsii keskittymisvaikeuksista (19 %) tai, joka on jo oppinut lukemaan (21%).

Uuden ja vanhan version vertailua

Ekapelin vanhemmassa versiossa pallot putosivat, kun taas uudessa Ekapeli-Eskarissa ne pysyvät paikallaan. Vastaajista 57 % piti muutosta hyvänä ja 21 % taas kannatti vanhan version putoavia palloja. Molemmista peliversioista löydettiin sekä hyviä että huonoja puolia. Ekapeli-Eskarista kiiteltiin erityisesti tarroja ja palkkioita sekä miellyttävämpää visuaalista ilmettä. Perinteisestä Ekapelistä kaivattiin taas perhosia ja “ilotulitusta” sekä haasteita ja nopeampaa etenemistä.

 

Pelin käyttäminen ja palautetta pelaajan pelaamisesta

Pelin asentamista piti riittävän helppona 87 % vastanneista ja ohjeistusta riittävänä 91 % vastanneista. Peliä oli helppo käyttää 98 % mielestä. Lisäksi kysyttiin toivomuksia siitä, millaista palautetta ohjaajat haluaisivat lapsen pelaamisesta. Kolmasosa vastaajista toivoi tietoa pelaajan kehityksen seuraamiseksi. 22 % taas oli sitä mieltä, että nykyinen palaute on riittävää tai että erilliselle palautteelle ei ole tarvetta. Lisäksi toivottiin tietoa, missä pelaajalla on eniten ongelmia ja miten oma pelaaja on pärjännyt muihin verrattuna. Nämä kyselytiedot ovat hyvänä apuna pelaajakohtaista palautetta suunniteltaessa.

Kyselytuloksia tarkasteltaessa täytyy muistaa, etteivät tulokset välttämättä edusta kaikkien peliä käyttäneiden ohjaajien mielipiteitä. Voi olla, että kyselyyn ovat yleisimmin vastanneet ne, joilla on pelistä myönteisiä kokemuksia ja tämä täytyy ottaa huomioon vastauksia tulkitessa. Kysely antaa kuitenkin arvokasta tietoa käyttäjien mielipiteistä ja auttaa pelin jatkokehitystä.

Kyselystä poimittuja käyttäjien kommentteja:

Pelin erilaisia käyttötyylejä

  • Kotona on sääntö, että jos haluaa pelata tietokonepeliä, niin ensin on pelattava Ekapeliä 10 minuuttia.
  • Esitelty peliä perheille, pelin näkeminen käytännössä innostaa selvästi hankkimaan pelin.
  • Tukemaan lapsen kielellistä kehitystä ja keskittymiskykyä.
  • Aikuisen kehitysvammaisen henkilön yksilöllisten lukutaidon/atk-taitojen harjoitteluun.
  • Dysfasia-lapsen opettamiseen.
  • Koulussa joka neljäs viikko, kotona halutessaan.
  • Neuropsykologisessa kuntoutuksessa.
  • Tukemaan lapsen kielellistä kehitystä ja keskittymiskykyä.
  • Aikuisen kehitysvammaisen henkilön yksilöllisten lukutaidon/atk-taitojen harjoitteluun.
  • Koulussa on vaikea järjestää riittävästi peliaikaa lapselle.

Kommentteja pelin palkkioista

  • Kaikki eivät pitäneet kertomus ja tarra-osioista. Osa oppi pitämään mutta eivät kaikki.
  • Tarinat jatkuvat liian harvoin.
  • Tarrat ovat parasta koko pelissä.
  • Tarinat kiinnostavia, mutta ne etenivät liian hitaasti.
  • Tarinat olivat kuin pullanpalasia perunavellissä.
  • Kummituksista nähty painajaisia.
  • Tarroja voisi antaa hieman harvemmin, aikaa kuluu tarrojen valinnassa ja asettelussa. Muuten tarrat kyllä kiinnostavat ja kannustavat.
  • Palkkiot mielenkiintoisemmiksi. Tarrakirja ei kauaa jaksa kiinnostaa, ehkäpä jokin animaatiotarina jaksaisi innostaa pelaamaan lisää.

Vastaajien kuvauksia itsestään Ekapeli-Eskarin käyttäjinä

  • Turhautunut, koska peli ei kehity lapsen mukana
  • Vanhempi, joka haluaa itse nähdä lasten osaamistason verrattuna päiväkodin arvioon
  • Valveutunut tietokoneen käyttäjä
  • Varovainen käyttäjä

Yleisiä kommentteja ja kehitysehdotuksia

  • Erinomainen apuväline, hyvä peli, innostaa lukemaan opetteluun.
  • Peli tulisi saada kaikkien eskarilaisten käyttöön.
  • Mukana voisi olla myös tavuharjoittelua.
  • Kun kirjaimia tippuu, voisi välillä tulla joku yllätystehtävä
  • Hyvä peli eskarilaisille, mutta ei sovellu ekaluokkalaisille, joilla on vaikeuksia lukemaan oppimisen kanssa. Heille pitäisi olla eri tasoinen peli.
  • Voisiko tarinoita käyttää hyväksi luetun ymmärtämisen kannalta? Voisiko siihen kehittää jonkin luetunymmärtämistehtävän?
  • Käytän peliä ilman kuulokkeita, joidenkin äänteiden äännearvot peli tuottaa kummallisen kuuloisesti, niin että minullakin oli vaikea alkuun tunnistaa, mistä äänteestä on kysymys.
  • Olen ollut positiivisesti yllättynyt Ekapelin toimivuudesta. Tehtävät toimivat samantyyppisellä kaavalla, joten lapsi oppii pelin säännöt helposti eikä mene turhaa aikaa eri pelimenetelmien opettelemiseen. Tehtävät ovat olleet omille eskareilleni juuri oikeantasoisia ja vastanneet niihin tarpeisiin, joita oppilaat tarvitsevat oppimisen tukemiseen.
  • Maahanmuuttaja lapsi suoriutui mukavasti tehtävistä, hänellä on vaikeaa aakkosten ja äänteiden tunnistaminen. Hiljaiset ja ujot lapset saivat ihan oman suorituksen kuulokkeiden rauhassa, omaan tahtiin tehtynä. Tämä oli hyvä lisä vaikkakin vähän tätä ehdimme pelata, uskoisin että vanhemmille tuli varma olo siitä että lapsen kouluvalmiuksia on kehitetty menestyksekkäästi tällä osa-alueella.
  • Päivitysten tiheä muuttaminen haittaa pelaamista, koska koulujen koneet eivät ole ajan tasalla varustetasoltaan. Tämä on syytä ottaa huomioon pelin kehittämisessä, jotta hyvä materiaali ei jää vain niiden käyttäjien mahdollisuudeksi, joilla on uusimpia laitteita. Pelin pitää toimia alkeellisemmillakin varusteilla.
  • Toivoisin, että tulisi lisää tehtäviä ja ne olisivat monipuolisempia
  • Ikävintä on aloittaminen, mutta sitten kun aloittaa, niin mielestäni kaikki osiot kiinnostavat ja erityisesti palkinnot, että saako kaikki tarrat näkyviin.
  • Olen ollut todella tyytyväinen Ekapeliin ja iloinen siitä, että tällainen peli on olemassa. Peli on todella auttanut oppilaita lukemisessa. Aluksi minulla oli paljon teknisiä ongelmia kuten tietokoneeni hitaus ym., mutta nyt koneeni on huollettu ja pelit asennettu uudelleen. Pelaaminen on tullut näin helpommaksi. Lapsetkin pitävät siitä, että peli toimii nopeasti. Kiitos ystävällisestä avusta Teille!
sivun alkuun