Sijainti: Pääsivu Lukeminen Kirjoituksia Opinnäytetyöt ja väitöskirjat Opinnäytetyölista

Opinnäytetyölista

Listaus LukiMat-hankkeeseen sekä Ekapeliin ja muihin harjoitteisiin liittyvistä opinnäytetöistä

Ekapeli

Pro gradut

 

Alanko, A. & Nevalainen, M. (2004). Lukemispeli ensiluokkalaisten kouluopetuksen tukena. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapelin vaikuttavuus 1. luokkalaisten interventiovälineenä

 

Auravuo, S. (2005). Ekapeli-tietokonepelin hyödyllisyys lukuvalmiuksien osaamisen automatisoimisessa. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Oppimisvaikutukset + mitkä tekijät vaikuttavat vastausnopeuteen Ekapelissä

 

Björn, H. (2005). Kirjainten tunnistamista selittävät tekijät Ekapelin oppimisympäristössä. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Mitkä pelaamiseen liittyvät tekijät (peliaika jne.) selittävät Ekapelin oppimisvaikutuksia

 

Chilufya, J. (2008). The effect of computer-assisted letter-sound correspondence training on learning to read in Zambia. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200809305771
  • Literate (Ekapeli) –kokeilu Sambiassa. Kirjain-äännevastaavuuden harjoittelu tehostaa lukutaidon oppimista.

 

Dadu, S. (2006). Kiinnostus lasten oppimispeleissä, herpaantuminen unohtamisen selittäjänä. Tietotekniikan pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Selittääkö kiinnostuksen herpaantuminen opitun asian unohtamista. Case: Ekapeli.

 

Heinola, K. (2009).  Ääneen lukemisen ja äänettömän lukemisen yhteydet heikoilla lukijoilla. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

saatavilla: http://thesis.jyu.fi/08/URN_NBN_fi_jyu-200906111721.pdf

  • Lukutaidon/sujuvuuden arvioimisessa käytettyjen ääneen lukemisen
    tehtävien ja äänettömän lukemisen tehtävien (Ekapeli Kaksi
    arviointitehtävät) yhteyksien vertailua.

 

Hämäläinen, H. (2007). Challenges in software design for pre-school children. Tietojärjestelmätieteen pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapelin käytettävyyden arviointi. Noin 10 esikoululaista kokeili Ekapelin (Graphogameen pohjautuva esikouluversio) pelaamista 1-3 kertaa toukokuussa 2007. Kokeilusessiot videoitiin, lapsia haastateltiin ja heillä teetettiin piirtämistehtävä, joka selvitti, mitä lapset muistavat Ekapelin aloitusruudusta.

 

Järvisalo, E. (2008). Ekapelin pelaajakunta ja kirjain-äännevastaavuuksien tunnistamisen vakiintuminen. Psykologian pro gradu. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200811135872 
  • Ekapeliä pitkään pelanneiden lasten kirjainten oppimisen vakiintuminen.

 

Kananoja, T. (2008). Oppimispelin vaikuttavuus esikouluikäisten lasten lukivalmiuksien kehittymiseen. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapelin merkitys lasten (lukiriski ja ei lukiriskiä) lukemaan oppimista ennakoivien taitojen sekä lukutaidon kehittymisessä. 

 

 

Kaoma, S. K. (2008). Does the literate game help 3rd and 4th grade Zambian children learn how to read. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200810035781 
  • Literate (Ekapeli) kokeilu Sambiassa. Ortografiset taidot kehittyivät Literaten pelaamisen myötä lapsilla, joilla oli havaittu ongelmia vokaalien tunnistamisessa.

 

Kapanen, I. (2008). Porting Ekapeli to mobile platforms. Tietotekniikan pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapelin siirtäminen mobiilialustalle.

 

Klaavuniemi, J. (2004). Lukemisvalmiuksien kehittyminen 5-6-vuotiailla lapsilla itsenäisen tietokonepohjaisen harjoittelun avulla. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.
  • Ekapelin vaikuttavuus 5-vuotiaiden ja esikoululaisten interventiovälineenä

 

Lehtonen, I. (2003). Kirjain-äännevastaavuuksien ja tavujen oppiminen tietokonepelin avulla. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2003918810 
  • Ekapelin pilotointi esikoululaisilla

 

Liuha, S. (2004). Tietokoneavusteisen pelin vaikutus kirjain-äännevastaavuuksien sekä tavujen oppimiseen: tapaustutkimus viidestä esikouluikäisestä pojasta. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapelin pilotointi esikoululaisilla

 

Mulenga Kachenga, G. (2008). Effect of using computer literate game in the teaching of reading literacy skills in Zambia. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200809305768 
  • Literate (Ekapeli) harjoittelu (englanninkielinen Literate) havaittiin toimivaksi 3-luokkalaisilla. Kolmen tunnin harjoittelulla saavutettiin englannin taitojen harjoittelussa hyviä tuloksia.

 

 

Määttä, S.(2008). Ekapeli esikouluikäisen lukivalmiuksien kehityksen tukena - Kuntoutuksen tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Esikouluikäiset Ekapelin pelaajat ja pelaamisen merkitys äännetuntemukseen ja sanojen kirjoittamiseen.

 

Ojanen, E. (2007). Sewero la-ma-u - a fonetic approach to literacy teaching in Zambia. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2007702 
  • Ekapeli sambialaislasten lukemaan oppimisen apuvälineenä

 

 

Oksanen, L. (2010). The effect of language environment on learning the letter-sound correspondence through Graphogame - Case stories of eight immigrant children in Finland. Psykologian pro gradu. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009222691

  • Ekapelin pelaamisen merkitys äidinkielenään venäjää puhuvien lasten suomen kielen opppimisessa

 

Peltonen, M. (2007). Ekapeli ja sen tulosten analysointi. Tietotekniikan pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2007907

  • Ekapelin tulosten analysointimenetelmät.

 

Piotrowska, J. (2010). The use of computer game-based intervention to support reading acquisition in six-year-old Polish children. Kognitiivisen psykologian väitöskirja. Varsovan yliopisto.

  • Puolankielisen Ekapelin pilottikokeilu.

 

Reini, S. (2010). Does dynamic learning predict reading skills? Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201010162993

  • Ekapeli-arviointitehtävien tutkimus

 

 

Rinne, M. (2008). Tietokonepeli espanjankieliseten lasten lukemaan oppimisen harjoittajana Chilessä. Psykologian pro gradu. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200808125646 

  • Ekapelin vaikuttavuus chileläisillä lapsilla. 29 ekaluokkalaista chileläislasta (ikä ka 6,8 v.) pelasi Ekapeliä (2-3 kk?).

 

Ronimus, M. (2004). Esikoululaisten emootiot lukemaan opettavaa tietokonepeliä pelattaessa. Psykologian pro gradu. Joensuun yliopisto.

  • Pelitekijöiden (palaute, vaikeustaso, peliaika) vaikutus esikoululaisten tunneilmaisuihin Ekapelin pelaamisen aikana

 

Saarela, M. & Sadinmäki, M. (2005). Ekapeli lukutaidon ja matemaattisten taitojen kehittäjänä: tapaustutkimus kahdestatoista esikoululaisesta. (Joensuun yliopisto)

 

 

Saarikoski, A. & Valkeapää, H. (2005). Tietokonepeli maahanmuuttajaoppilaan suomen kielen äännejärjestelmän erityispiirteiden oppimisen tukena. Opettajankoulutuslaitoksen pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapeli jo lukutaitoisten maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen oppimisen apuvälineenä

 

Seppä, E. (2006). Kirjain-äänneyhteyksien sekoittuminen riskilapsilla lukemaan oppimisen alkuvaiheessa. Tapaustutkimus seitsemästä esikouluikäisestä lapsesta. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2007340 
  • Millaiset kirjaimet lapset sekoittavat Ekapelissä

 

Sievänen, I. & Stenroos, T. (2005). Oppimisen eteneminen lukemisvalmiuksia harjoittavan adaptiivisen tietokonepelin pelaamisen aikana. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2005422 
  • Eroaako heikosti kirjaimet tuntevien lasten assosiaatio-oppiminen muiden lasten assosiaatio-oppimisesta ja näkyykö tämä Ekapelissä

 

Suokas, M. (2008).Lukusujuvuustestin kehittäminen ja arviointi. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Uuden lukemistestin, ”Luksun” kehittäminen ja validointi. (Testi mukailee Salzburgin lukemistestiä.)

 

Taanila, M. (2004). Tietokonepeli lukutaidon perusteiden oppimisympäristönä esikouluiässä. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2004948507 
  • Ekapelin vaikuttavuus esikoululaisten interventiovälineenä

 

Urvanta-Jylhä, T. (2008). Edistääkö kirjoitettujen subleksikaalisten yksiköiden tunnistamisen pelinomainen harjaannuttaminen lukusujuvuutta? Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapelillä suoritetun tavuharjoittelun yhteydet lukemisen sujuvuuteen

 

 

Vilenius, M. (2006). Student modelling in a Finnish language-learning program. Tietotekniikan pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

  • Ekapeliin kehitetty bayesilainen oppilasmalli.

 

Muut työt

 

Välimäki, M. (2007). ”Puoliksi tykkäsin ja puoliksi en tykännyt” – 1-luokkalaisten asenteita Ekapeliä kohtaan. Erityispedagogiikan erityistyö. Helsingin yliopisto.

  • Lasten asenteet Ekapelin pelaamista kohtaan.

 

Lukevax

Pro gradut

 

Niemelä, M. (2007). Kokeellinen yksittäistapaustutkimus Lukevax-tietokonepelin vaikutuksesta lukemisvalmiuksiin ja motivaatiosta pelijakson aikana. Psykologian pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

 

 

Satama, J-J. (2005). Lukevax-tietokonepelin kehittely ja sen toimivuuden arviointi 1. luokan oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoa harjaannuttavana luokanopettajan työvälineenä. Opettajankoulutuslaitoksen pro gradu. Jyväskylän yliopisto.

 

 

 

sivun alkuun