Sijainti: Pääsivu Läsning Material Föreskrifterna Gamla Spel-Ett Användarhandbok

Användarhandbok

Huom: Tämä on tulostusversio jossa kaikki sisältö on samalla sivulla. Sivutettu versio on myös saatavilla.

1. Bli Spel-Ett användare

1.1. Anmäl dig som användare

Du registrerar dig som Spel-Ett användare via Internet.

För att bli Spel-Ett användare ska du gå in på www.ekapeli.fi och klicka på den svenska flaggan.

1.1.1 Anmäl dig som användareVälj Anmäl dig som användare. Om du är spelarens vårdnadshavare, väljer du vidare Registrera dig som Spel-Ett användare - föräldrar. Lärare, talterapeuter m.fl. som använder spelet inom sitt arbete, ska välja Registrera dig som Spel-Ett användare, för lärare/forskare.

Sedan fyller du i en blankett där du ger ditt medgivande till att delta i forskning. Blanketten skickas vidare elektroniskt. Då din anmälan registrerats i vårt system får du ett e-postmeddelande som innehåller ditt personliga användarnamn, en länk för att aktivera ditt användarnamn och bestämma ett lösenord samt information om hur du går vidare.

1.2. Aktivera ditt användarnamn

1.2.1 Välj ett nytt lösenord

När du anmält dig som användare får du ett e-postmeddelande med en länk som du skall gå till för att aktivera ditt användarnamn och välja ett lösenord. Det här lösenordet använder du sedan alltid i fortsättningen då du loggar in på både själva spelet och verktygsbacken. Lägg alltså lösenordet på minnet. Lösenordet ska innehålla minst 8 tecken med både små och stora bokstäver och/eller siffror. Lösenordet får inte vara ett vanligt ord eller samma som ditt användarnamn.

Användarnamnet ska aktiveras, dvs. du ska välja ett lösenord, inom två månader från användaranmälan. I annat fall föråldras anmälan och dina uppgifter raderas.

Med användarnamnet och lösenordet kan du sedan logga in på verktygsbacken (spelservern), www.ekapeli.fi/svenska och koderna fungerar också för att logga in på Spel-Ett. Kontrollera dina kontaktuppgifter då du loggar in första gången på verktygsbacken.

På verktygsbacken kan du ladda ner Spel-Ett eller andra spel (Ekapeliversioner på finska), lägga till spelare och se på spelarnas spelresultat.

Om användarnamnet inte används på tio månader passiveras det. Då går det inte längre att logga in på Spel-Ett eller verktygsbacken med det. Vidare skickas inte heller e-postmeddelanden längre till användarens e-postadress. Användarnamnet kan återaktiveras via användarstödet.

1.3. Verktygsbacken

Verktygsbacken eller Spel-Ett servern finns tillgänglig på www.ekapeli.fi.

Här kan handledaren ladda ner Spel-Ett, kontrollera sina uppgifter och administrera sina spelare. Handledaren loggar in på verktygsbacken med samma användarnamn och lösenord som på Spel-Ett.

1.4.1 Verktygsbacken

Under välkomsthälsningen hittar du viktiga meddelanden till Spel-Ett- och Ekapeli-användarna. I menyn till vänster hittar du de olika funktionerna, mitt på sidan finns en snabbmeny till de mest använda funktionerna.

Menyn

Instruktioner: Här hittar du en länk till denna instruktionsbok. Du hittar också vanliga frågor och svar på finska.

Användarstöd: Här hittar du en kontaktblankett för att ställa frågor direkt till användarstödet. Du kan ställa dina frågor på svenska.

Meddelanden: Här kan du läsa meddelanden som gäller Spel-Ett och Ekapeli.

Mina personuppgifter: Här kan du kontrollera dina personuppgifter och ändra dem. Du kommer också åt att se dina spelare, byta ditt lösenord, beställa fler meddelanden per e-post och se vilka spel du har rättigheter att ladda ner.

Ladda ner spelet: Här hittar du en lista på alla spel du kan ladda ner. Välj gärna att använda Web Start versionerna. Om du använder Linux eller Mac OS/X som operativsystem kan du ladda ner spelversioner som passar dem.

Spelare: Under rubriken Visa spelare kan du se en lista på alla spelare du handleder. Klicka på spelarens spelnamn för att t.ex. byta spelfigur åt spelaren, ändra hans eller hennes uppgifter eller märka honom eller henne som testspelare. Har du många spelare kan du använda funktionen Sök spelare för att hitta den du söker. På Lägg till spelare registrerar du nya spelare. Spelargrupper kan vara bra att skapa då man vill ge spelarna tillgång till fler än ett spel.

Resultat: Här har du möjligheten att följa med hur dina spelare utvecklas. Välj först hur du vill att resultaten visas, sedan väljer du spelare och vilket spel du vill se resultat för. Resultattabellerna visar hur spelaren lärt sig enskilda bokstäver och ord. Luksu-testet finns inte tillgängligt på svenska. Under Testresultat hittar du spelarnas resultat i bokstav-ljudmotsvarighetstestet i början av Spel-Ett. Solfjädermodellerna visar noggrannare fakta om hur spelaren lärt sig enskilda bokstäver och vilka bokstäver som spelaren blandar ihop med den efterfrågade bokstaven. På resultatsidan finns också länkar till instruktioner för hur du tolkar resultattabeller och solfjädermodeller.

Kombinera spelare: På startsidan finns en länk där du kan kombinera spelare. Om en spelare ska använda spelet på två platser t.ex. hemma och i skolan kan spelaren kombineras så att t.ex. klassläraren fungerar som handledare åt spelaren i skolan och en förälder handleder barnet därhemma. Handledaren är nödvändig för att spelet ska laddas ner och spelaren ska kunna spela.

2. Ladda ner spelet

2.1. Hämta spelet från verktygsbacken

Spel-Ett laddas ner från Internet. Användaren måste ha användarnamn och lösenord, dvs. anmält sig som Spel-Ett användare, för att ladda ner spelet.

Gå till https://ekapeli.lukimat.fi/?lang=se och logga in med ditt användarnamn och lösenord. Kontrollera dina kontaktuppgifter om du loggar in för första gången. Välj också svenska som språk.

Välj ”Starta Spel-Ett (Windows)” på den första sida som öppnas.

Spel-Ett

 

Spelet skapar en ikon på datorns skrivbord och i fortsättningen kan du starta spelet via den här ikonen.

2.2. Uppdateringar

Varje gång spelet startas kontrollerar det automatiskt om det utkommit nya uppdateringar. Eventuella uppdateringar laddas ner automatiskt och den nya spelversionen startas sedan.

 

3. Lägg till spelare i Spel-Ett

3.1. Lägg till spelare

För att kunna spela Spel-Ett ska varje spelare registreras i spelet genom att handledaren uppger uppgifter om spelaren och spelaren väljer spelfigur och spelnamn. Handledaren kan pröva spelet med testspelaren, men varje riktig spelare ska registreras i spelet. Även handledaren kan skapa en egen spelare åt sig för att pröva spelet. (Den här spelaren kan med fördel markeras som testspelare via verktygsbacken).

En spelare kan ha flera handledare, t.ex. specialläraren och förälder. Då kan spelaren kombineras till båda handledarna via funktionen kombinera spelare på verktygsbacken.

Spelare kan läggas till Spel-Ett, dvs. registreras, både via spelet och verktygsbacken:

Lägg till spelare via Spel-Ett

  • Starta spelet och logga in dig. Välj Starta Spel-Ett
  • Klicka på ”+ Ny spelare”

3.1.1 Ny spelare

  • Spelarens spelnamn får inte innehålla mellanslag eller specialtecken. Välj också ett namn som spelaren lätt kan skriva själv då han eller hon spelar. Varje spelare ska ha olika namn. Använd t.ex. KalleH och KalleT om du har två Kalle på klassen.
  • Till sist ska spelaren välja en egen spelfigur att spela med. Det lönar sig att låta spelaren välja själv. Om spelaren inte är på plats kan man välja spelfigur senare, tryck då ”Välj spelfigur senare”

3.1.2 Välj spelfigur

  • Då du väljer spelfigur senare, klicka på Nya spelare och klicka på spelarens namn i listan som dyker upp.

3.1.3 Nya spelare

3.1.4 Lista på nya spelare

 

Lägg till spelare via verktygsbacken

  • Logga in på verktygsbacken och gå till Spelare i menyn till vänster och välj Lägg till spelare
  • Ge spelaren ett spelnamn som han eller hon säkert kan stava rätt. Varje spelare bör ha olika spelnamn. Om du handleder två spelare som heter Kalle, kan du välja t.ex. KalleH och KalleT som spelnamn.
  • Välj ”Fortsätt” och spelaren har registrerats.
  • Då du startar spelet kommer du att hitta de nya spelarna under ”Nya spelare”-knappen. Klicka på spelnamnet för att kunna välja spelfigur.
  • Välj figur och börja spela.

 

Spelarens personuppgifter

  • 3.1.6 Ändra uppgifter m.m.Spelarens handledare kan gå in på verktygsbacken och kontrollera spelarens personuppgifter. Välj Spelare och Visa spelare, välj sedan rätt spelare från namnlistan
  • Nu kan du ändra spelarens uppgifter (A).
  • Om spelaren vill byta spelfigur kan figuren raderas här och spelaren kan välja ny figur nästa gång han eller hon börjar spela (B).
  • Du kan också ta bort spelare som du inte längre handleder (C).

4. Spela Spel-Ett

4.1. Starta spelet

  • Då spelet installeras skapar det automatiskt en ikon på datorns skrivbord. Starta spelet genom att klicka på den.
  • Då du klickat på Spel-Ett ikonen öppnas ett fönster för inloggning. Skriv in ditt användarnamn och lösenord (samma som på verktygsbacken) och klicka OK.

Observera att användarnamnet och lösenordet är personliga och du är ansvarig för deras användning. Överlämna alltså aldrig ditt användarnamn eller lösenord till någon annan.

Du kan också välja att kryssa i ”kom ihåg användarnamn och lösenord” om du bara använder spelet hemma (eller någon annanstans där ingen annan använder Spel-Ett på samma dator). Om det ändå finns en chans att någon annan vill använda Spel-Ett på samma dator så ska du inte kryssa i rutan. Då du kryssat i rutan frågar inte spelet längre efter användarnamn och lösenord varje gång du startar det, utan loggar automatisk in dig. Detta innebär att vem som helst kan starta spelet från din dator och fortsätta spela dina spelares spel.

Om du inte lyckas logga in, kontrollera först att Caps Lock funktionen är avstängd och att du skrivit rätt användarnamn och lösenord.

Ett bortglömt lösenord kan bytas via inloggningssidan till verktygsbacken. På inloggningssidan finns också en länk hit.

4.1.1 Inloggning

  • Spelets startmeny öppnas nu. Om någon annan är inloggad som användare, välj ”Byt användare” och logga in med ditt eget användarnamn.

 

 

 

  • Klicka ”Starta spelet” för att komma till spelet.

4.1.2 Startmeny

På ”Inställningar” kan du ändra spelets funktioner om spelet verkar trögt. (Har du t.ex. en äldre dator och spelet fungerar trögt kan du välja AWT som grafikaccellerator).

Första gången du startar spelet måste det få kontakt med Internet, därefter fungerar det även utan nätanslutning. Det behöver ändå kontakt till Internet nu och då så att spelloggar kan uppdateras till vår server och data om spelarna lagras.

4.2. Börja spela

  • Om spelaren registrerats i spelet, men han eller hon har inte ännu spelat finns spelnamnet bakom ”Nya spelare ( )” knappen. Klicka på den och välj en spelfigur åt spelaren.

4.2.1 Ny spelare ()

  • Om spelaren inte ännu registreras klicka först på ”Lägg till spelare” och följ anvisningarna under 3.2 Lägg till spelare.

Det lönar sig för handledaren att först pröva spelet och att spelprogrammet fungerar som det ska med testspelaren. Testspelaren hittar du i samma meny där spelare läggs till och där de nya spelarna finns (Använd testspelaren). Om handledaren vill kan han eller hon också skapa en egen spelare, men märk då gärna denna spelare som testspelare via verktygsbacken (då registreras inte spelinfo för testspelaren).

  • I fortsättningen klickar spelaren på sin spelfigur och skriver sedan sitt spelnamn för att starta spelet.

     4.2.2 Vilken är din egen spelfigur  4.2.3 Skriv ditt spelnamn

Flera spelare kan ha samma spelfigur.

Använd hörlurar åt spelarna eftersom högtalare kan förvränga spelets ljud och eventuellt bakgrundsljud stör spelandet.

4.3. Spela

4.3.1 PulpetGrundvyn i Spel-Ett är ett bord med böcker. Här kan spelaren välja att gå vidare till spelet. Spelaren kan också se på de bilder han eller hon samlat eller lyssna på rim i Rim och ramsor-boken i första delen av Spel-Ett eller spela memory i andra delen av spelet. 

Avsluta spelet genom att klicka på dörren i vänstra, nedre hörnet av skärmen. Välj sedan åter avsluta.

Grundidén i spelfälten är att spelaren ska klicka på det ljud eller ord han eller hon hör så fort det går. Spelfältens utformning varierar och pelikanen Ada ger spelaren instruktioner om vad som händer.

För att höra det efterfrågade ordet igen kan spelaren trycka på högtalarknappen nere i högra hörnet av skärmen. Det går också att klicka på högra musknappen för att få höra ordet eller ljudet igen.

Belöningar

4.3.2 BildbokenI Bildboken samlar spelaren bilder för varje spelfält han eller hon spelat igenom. Spelet anpassar uppgifterna enligt spelarens kunnande och spelaren har klarat ett spelfält då han eller hon gjort 25 rätta val. Då spelaren samlat tillräckligt många bilder öppnas nya sidor i boken och han eller hon kan bläddra mellan sidorna.

Många spelare vill gärna ha en utskrift av sina sidor (Tryck ctrl + prt scr då bildbokens sida är framme på skärmen och klistra in i t.ex. ett worddokument). Det här kan också vara ett bra sätt att motivera barnet att spela.

 

4.3.3 Rim och ramsorRim och ramsor-boken öppnas då spelaren spelat några spelfält i den första delen av Spel-Ett. Här får spelaren lyssna på rim och ramsor som belöning för spelandet. Då boken fylls med flera ramsor kan spelaren bläddra mellan flera sidor i boken.

 

 

I den andra delen av Spel-Ett belönas spelaren istället för ramsor med memoryspel efter några spelfält. Memoryspelet går ut på att kombinera djurbilder med djurets namn i skrift och innehåller ord och stavningsformer som spelaren lärt sig i tidigare spelfält. Också här kan spelaren bläddra mellan flera memoryspel an efter att flera spel öppnas.

Bilder på de olika spelfälten

4.3.4 Bollspelfält  4.3.5 Trappstegsfält  4.3.6 Grodspelfält

4.3.7 Bilspelfält  4.3.8 Ufospelfält  4.3.9 Tågspelfält

4.4. Inställningar

4.4.1 InställningarInställningar-menyn hittar du genom att klicka på dörren och texten Avsluta i skärmens vänstra, nedre hörn. Då öppnas en meny mitt på skärmen, välj inställningar.

Handledaren måste ange sitt lösenord för att ändra spelarens inställningar. Inställningarna är alltid spelarvisa och kommer automatiskt att gälla då spelaren loggar in med sitt spelnamn och sin spelfigur.

4.4.2 Inställningarmenyn

I Inställningar-menyn kan man välja:

  • Att låsa bokstavsbollarna i grundspelfältet: Bollarna dyker då upp mitt på skärmen och rör sig inte. Detta kan vara bra om spelaren t.ex. har svårt att fånga bollarna i början av spelet.
  • Använd endast versaler: Alla bokstäver och ord visas med stora bokstäver.
  • Använd tangentbordet istället för musen: Om spelaren har svårt att hantera musen eller man inte har tillgång till en mus kan spelet spelas med tangentbordet istället.
  • Spelinnehåll: Om spelaren redan knäckt läskoden och klarar av att läsa korta ord och lätta ord med två stavelser kan handledaren välja att låta honom eller henne genast börja spela den andra delen av Spel-Ett. Här kan spelaren koncentrera sig på att läsa längre ord, lite oregelbundna ord och dubbelteckningar.

 

Typsnitt kan man välja:

  • Olika typsnitt för bokstäverna och orden som visas i spelet. Till höger ser du exempel på hur text med ett visst typsnitt ser ut. (Med det förinställda typsnittet Century Gothic eller typsnitten Comic Sans MS och Lilly ser t.ex. bokstaven A ut som eleverna ofta lär sig skriva den själva i skolan.)
  • Fet stil för bokstäverna och orden som visas i spelet.

 

Volym kan man anpassa volymen i spelet, eller återgå till förhandsinställningarna.

Avklarade spelfält kan man studera de spelfält spelaren redan kommit igenom och även gå tillbaka till tidigare spelfält för att repetera vid behov.

4.5. Respons på spelandet

Eftersom Spel-Ett lagrar all information om spelarnas spelframgång kan också spelarnas handledare ta del av en del av denna info via verktygsbacken.

4.5.1 SolfjäderexempelHandledaren kan studera spelresultaten genom att logga in på verktygsbacken och välja Resultat i menyn till vänster. Resultaten kan studeras i såväl tabellformat som i s.k. solfjädermodeller. Instruktioner för hur dessa ska tolkas finns även på Resultat-sidan.

 

4.5.2 Testresultat

 

 

 

 

I början av Spel-Ett får spelaren göra ett test där spelet kartlägger hur spelaren kan bokstäverna och deras ljud. Resultaten från detta test hittar du under rubriken Testresultat i menyn på verktygsbacken. Spelet bygger också upp spelfälten enligt resultaten i detta test.

5. Övrigt

5.1. Byt ett bortglömt lösenord

Då du anmält dig som Spel-Ett användare får du en länk via e-post, vilken du sedan kan gå in på för att välja lösenord. Användarnamnet och lösenordet fungerar för inloggning på både verktygsbacken (spelets server) och själva Spel-Ett. Kontrollera att du inte har Caps lock-inställningen på ifall lösenordet inte fungerar.

Om du glömt ditt lösenord kan du få ett nytt via verktygsbacken. Gå till www.ekapeli.fi, klicka på svenska flaggan och välj Byt bortglömt lösenord i menyn.

5.1.1 Byt lösenord

Här ska du först beställa en certifieringskod genom att ange din e-postadress (den du tidigare angivit då du anmälde dig som användare) eller ditt användarnamn. Koden skickas sedan till din e-postadress eller din mobiltelefon, om du angett ditt mobilnummer vid användaranmälan.

5.1.2 Hämta certifieringskod 

På e-posten får du en länk till sidan där du kan ange ett nytt lösenord. Dessutom får du en certifieringskod. Välj om du vill följa länken på e-posten eller mata in koden på verktygsbackens Byt bortglömt lösenord-sida för att ändra lösenordet.

På mobilen får du en certifieringskod, som du matar in den på Byt bortglömt lösenord-sidan kommer du också till sidan för att ange nytt lösenord.

5.2. Utdela spelare

En spelare kan ha flera handledare, t.ex. en lärare och en förälder. Spelaren kan också spela både Spel-Ett och andra versioner av Spel-Ett med flera olika handledare.

Användare kan utdela spelare för andra användare från verktygsbacken.

Välja "Utdela spelare" på verktygsbackens första sida. Du kan välja spelare du vill dela genom att klicka "Skapa ny delning". När du har valt spelarna får du en kod som du kan tilldela till användaren vars kontroll du vill kombinera dessa spelare.

Koden kan bara användas en gång. Så om du vill kombinera samma spelare för mer än en användare, måste du skapa en egen kod för varje användare.

Från delning listan kan du se vem som har använt koden.

5.3. Spelarens personuppgifter

6.1.1 Spelarens personuppgifterSpelarens handledare kan gå in på verktygsbacken och kontrollera spelarens personuppgifter. Välj Spelare och Visa spelare, välj sedan rätt spelare från namnlistan

Här kan du ändra spelarens uppgifter (A).

Om spelaren vill byta spelfigur kan figuren raderas här och spelaren kan välja ny figur nästa gång han eller hon börjar spela (B).

Du kan också ta bort spelare som du inte längre handleder (C).

5.4. Kontakta användarstödet

Om du har frågor gällande Spel-Ett och inte hittar svar i instruktionsboken eller på LukiMat-webbtjänsten kan du alltid kontakta användarstödet. Gå till verktygsbacken på www.ekapeli.fi och välj den svenska flaggan och länken Kontakta användarstödet. Beskriv din fråga eller ditt problem så väl du kan så får du ett snabbare och bättre svar.

6. Spel-Ett användarens kom ihåg

6.4.1 Använd hörlurar1. Det är mycket viktigt att spelarna använder hörlurar då de spelar för att de skall höra ljuden och orden så tydligt som möjligt.

2. Spelandet ska alltid ske på barnens villkor, ingen ska tvingas att spela. Spela bara korta stunder, 10-15 min , men flera gånger om veckan.

6.4.2 Spelfigurer3. Spelaren ska använda sitt eget spelnamn och sin egen spelfigur för att senare kunna fortsätta spelet där hon eller han slutade senast.

4. En vuxens närvaro vid spelandet, med uppmuntran och beröm höjer spelarens motivation och koncentration.

5. Datorn måste ha en Internetanslutning då du laddar ner spelet och startar det första gången. Men därefter fungerar spelet också utan anslutning till nätet. Det behöver ändå kontakt med internet då och då för att skicka information om spelframgång och kontrollera eventuella uppdateringar.

6. Spelet är ett komplement till övrig läsundervisning och ska inte användas före förskoleåldern.

sivun alkuun