Sijainti: Pääsivu Läsning Informationstjänst Förutsättningar för läsning Bokstav-ljud motsvarighet

Bokstav-ljud motsvarighet

Kunskap om bokstävernas ljudmotsvarigheter och bokstäver hör, i likhet med fonologisk medvetenhet, till de centrala förutsättningarna för läsinlärningen. Vid skolstarten känner många barn redan igen flera bokstäver och deras ljud. Om barnet känner igen väldigt få bokstäver, kanske inte ens bokstäverna i sitt eget namn, kan det löna sig att hålla ett särskilt öga på hur läsutvecklingen kommer igång eller redan sätta in förebyggande insatser. Bokstavskännedom i förskoleålder förutsäger nämligen den kommande läsutvecklingen.

Bokstavsinlärning

Kunskaperna om bokstavsljud och bokstäver överlag varierar mycket bland eleverna då de börjar skolan. Därför går man i undervisningen systematiskt igenom bokstav-ljud motsvarigheter och bokstävernas former. Man börjar ofta med vanliga och lätta bokstavsljud och bokstäver. Vokaler är lätta att höra och lära sig som separata ljud. Bland konsonanterna är det ofta lättast att först öva konsonanterna med hålljud (t.ex. /s/,  /n/,  /m/,  /r/,  /l/), som är lätta att forma och urskilja. De går också bra att lyssna på eftersom det går att dra ut på ljuden. Andra konsonanter som klusilerna (t.ex. /h/, /p/, /t/) är svåra att urskilja och höra då deras ljud uttalas kort och explosivt.

Identifikation av bokstäver är en viktig del av läsinlärningen. En säker ordigenkänning förutsätter ett snabbt och automatiserat visuellt igenkännande av de bokstäver som ordet består av. Denna process spelar därför en stor roll för avkodningens utveckling. Enligt forskare skall bokstavsinlärningen väga tungt i läsundervisningen eftersom en säker bokstavsigenkänning tillägnas genom medvetenhet om bokstäverna.

En del elever har särskilda svårigheter med att memorera bokstavstecknen och dessa behöver speciellt mycket stöd med bokstavsigenkänningen. Likaså kan man anta att en stor del av den förväxling som sker i samband med bokstäverna b och d, kan ha sin grund i bristande kunskap om att riktningen är kritisk vid bokstavskategoriseringen.

Kartläggning

Barns kunskaper om bokstav-ljud motsvarigheterna och bokstavskännedomen kan kartläggas genom att kolla upp i vilken mån barnet känner igen bokstäver och deras ljud i alfabetet. Detta kan t.ex. enkelt göras genom att visa upp bokstäver för barnet och be barnet säga bokstavens ljud eller vad bokstaven heter.

sivun alkuun